Tillrättavisningar ger inte barnet några nya förmågor

När barnet inte kan leva upp till de krav som situationen ställer kallas det överkrav. Om barnet inte klarar av att sätta ord på sina upplevelser och be om hjälp uppkommer det som vi vuxna väljer att kalla ”problembeteenden”:

– Barnet som vill vara med och leka men inte vet hur man tar sig in i leken kanske knuffar ett annat barn.
– Barnet som blir upprörd när ordningen ändras och inte kan reglera sina känslor kanske skriker rakt ut eller kastar något i golvet.
– Barnet som inte kommer ihåg i vilken ordning alla kläder skall sättas på (mössa, vantar, överdragsbyxor, tjocktröja, stövlar, halsduk…) och bara sitter och tittar, istället för att börja klä på sig.

I de här lägena är det dessvärre många vuxna som tillrättavisar barnet. Hög röst, ”tydligt” tonfall och ansiktsuttryck.

– Du får inte knuffas!
– Jag förstår att du blir besviken, men det är ändå inte okej att skrika och kasta saker!
– Klä på dig nu, har jag sagt!

Men problemet är ju att barnet inte kan. Hen har ännu inte utvecklat strategier för samspel, känsloreglering, arbetsminne osv. En tillrättavisning ger inte barnet nya förmågor. Det ger bara barnet en upplevelse av att vara dålig. Vad barnet istället behöver är hjälp att träna sina förmågor, stöd i situationen och rimliga krav.


PÅ KURS HOS PETRA


Den 6 september startar nästa föräldrakurs i Stockholm och det finns fortfarande ett par platser kvar! Läs mer här –>


PÅ TURNÉ – FÖR BARNENS BÄSTA!

Du har väl inte missat att Mattias Ribbing och jag tillsammans drar ut på en föreläsningsturné till hösten? Läs mer och boka biljetter direkt på www.barnens-basta.se Du kan också följa oss på vår Facebook-sida.

Facebook
Email
Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Sök på blogginlägg
Prenumerera på bloggen
via e-post

Antal aktiva prenumeranter: 9 732

Köp min bok!
Podd för föräldrar och pedagoger!
Populära inlägg: