{"id":11203,"date":"2021-08-08T18:18:29","date_gmt":"2021-08-08T16:18:29","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?page_id=11203"},"modified":"2021-08-08T18:18:31","modified_gmt":"2021-08-08T16:18:31","slug":"reflektionsfragor-foraldrafilm","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/reflektionsfragor-foraldrafilm\/","title":{"rendered":"Reflektionsfr\u00e5gor f\u00f6r\u00e4ldrafilm"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tFilmen hittar du h\u00e4r<\/span>\n\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Del 1: Kommunikation med pedagoger i skolan<\/strong><\/p>

Vilken sorts relation vill du ha till ditt barns pedagoger? (Vad vill du skall k\u00e4nneteckna er relation?) Varf\u00f6r?<\/p>

Hur vill du att din kommunikation skall uppfattas av barnets pedagoger?<\/p>


Del 2: Jag \u00e4r okej och du \u00e4r okej<\/strong><\/p>

Finns det n\u00e5gra situationer med ditt barns pedagoger d\u00e4r du tycker att det \u00e4r utmanande att stanna i den gr\u00f6na rutan? Vilken typ av situationer \u00e4r det?<\/p>

Vilken ruta hamnar du oftast i, n\u00e4r du inte klarar av att stanna i den gr\u00f6na rutan i relation till pedagogerna?<\/p>

Hamnar du i olika rutor med olika pedagoger? Om ja, kan du se n\u00e5got m\u00f6nster?<\/p>


Del 3: H\u00e5ll dig till fakta<\/strong><\/p>

Resonera kring var och en av meningarna nedan, \u00e4r det fakta eller tolkning?<\/p>

a) Johan \u00e4r respektl\u00f6s mot sina elever.
b) Fatima \u00e4r smart.
c) B\u00e5de ig\u00e5r och idag gr\u00e4t Sigrid n\u00e4r jag l\u00e4mnade henne i kapprummet.
d) Theo f\u00f6rs\u00f6ker provocera tjejerna i klassen.
e) Tre g\u00e5nger den senaste veckan har jag h\u00f6rt Lisa s\u00e4ga att hon hatar Jamila.
f) Amanda \u00e4r inte sn\u00e4ll mot Kambiz.
g) Idag har Simon retat Anya.
h) L\u00e4xorna Tom f\u00e5r \u00e4r alldeles f\u00f6r sv\u00e5ra.
i) Astrid satt under bordet satte sig under bordet i morse n\u00e4r vi \u00e5t frukost. Hon gr\u00e4t och sa att hon hatar skolan.
j) Idag h\u00f6rde jag Agneta s\u00e4ga till Mir att han \u00e4r en jobbig elev.<\/p>

Etiketter som tex. \u201dtrotsig\u201d, \u201dst\u00f6kig\u201d, \u201dsmart\u201d och \u201drespektl\u00f6s\u201d \u00e4r en sorts tolkningar. Har det h\u00e4nt att du, i samtal med pedagoger, har satt etiketter p\u00e5 ditt eget barn, p\u00e5 n\u00e5got annat barn eller p\u00e5 n\u00e5gon som arbetar i skolan? Om ja, vilken eller vilka etiketter har du anv\u00e4nt?<\/p>

V\u00e4lj en av etiketterna och f\u00f6rs\u00f6k g\u00f6ra om den till fakta: Vad \u00e4r det du har sett och h\u00f6rt, som ligger bakom ditt val av etikett?<\/p>


Del 4: F\u00f6rst pratar vi om vad vi vill uppn\u00e5, sedan pratar vi om hur det skall g\u00e5 till<\/strong><\/p>

Resonera kring var och en av punkterna nedan, \u00e4r det ett m\u00e5l eller en \u00e5tg\u00e4rd?<\/p>

a) Att skolans personal m\u00f6ter eleverna med respekt.
b) Att Jina f\u00e5r en resursperson fr\u00e5n och med v\u00e5rterminen.
c) Att skoll\u00e4karen skriver en remiss f\u00f6r ADHD-utredning av Rasmus.
d) F\u00e4rre konflikter mellan eleverna.
e) Att pedagogerna s\u00e4ger till eleverna att de inte f\u00e5r anv\u00e4nda sina mobiler p\u00e5 skoltid.
f) B\u00e4ttre arbetsro i klasserna p\u00e5 h\u00f6gstadiet.
g) Att Teas mentor pratar med henne om att sitta still p\u00e5 lektionerna.
h) Att Nasir k\u00e4nner sig trygg i skolan.
i) Att Pella k\u00e4nner f\u00f6rtroende f\u00f6r sina pedagoger.
j) Att Hannes mentor m\u00f6ter henne i kapprummet varje morgon kl. 8.05.<\/p>

V\u00e4lj en av \u00e5tg\u00e4rderna<\/em> p\u00e5 listan ovan och resonera kring vilket eller vilka m\u00e5l som kan t\u00e4nkas ligga bakom \u00e5tg\u00e4rden.<\/p>


Del 5: Det finns oftast mer \u00e4n en m\u00f6jlig l\u00f6sning p\u00e5 varje problem<\/strong><\/p>

Resonera kring var och en av \u00e5tg\u00e4rderna nedan, \u00e4r det tydligt vad som skall g\u00f6ras?<\/p>

a) Joels f\u00f6r\u00e4ldrar skall prata med honom om att komma i tid till in fr\u00e5n rasterna.
b) Kemil\u00e4raren, Maria, skall varje vecka ringa in de uppgifter i kemiboken som Mustafa har i l\u00e4xa.
c) Klassf\u00f6rest\u00e5ndaren, Lars, skall se vad han kan g\u00f6ra f\u00f6r att hj\u00e4lpa Hugo trivas b\u00e4ttre i skolan.
d) Sanella skall f\u00e5 mer utmanande uppgifter i engelska.
e) Sara skall tr\u00e4ffa specialpedagogen varje m\u00e5ndag kl. 8-8.30 och arbeta med l\u00e4str\u00e4ning.
f) Johans mentor skall prata med honom om att han inte skall vara dum mot Agnes och Kadija.
g) Emmelies resursperson, Eva, skall m\u00f6ta Emmelie i entr\u00e9n varje morgon kl. 8.00 och f\u00f6lja henne till klassrummet.
h) Fr\u00e5n och med nu skall Emil inte beh\u00f6va vara ensam p\u00e5 rasten.
i) Senast p\u00e5 fredag skall Marie ge ett schema till Tova d\u00e4r det st\u00e5r vilka pedagoger som arbetar p\u00e5 fritids var och en av dagarna under sportlovet.
j) Skolan h\u00f6r av sig om det verkar som att Jonas inte n\u00e5r m\u00e5len.<\/p>

Har du n\u00e5gon g\u00e5ng varit med om att missf\u00f6rst\u00e5nd och kanske tom konflikt uppst\u00e5tt i relation till en pedagog, som en f\u00f6ljd av att det i efterhand visat sig att ni haft olika uppfattning om vad som beslutats? Finns det n\u00e5got du hade kunnat g\u00f6ra annorlunda i kommunikationen f\u00f6r att minska risken att det skulle h\u00e4nda?<\/p>

I kommunikation med skolans personal uttrycker f\u00f6r\u00e4ldrar ofta \u00f6nskem\u00e5l om vad n\u00e5gon i skolan skall g\u00f6ra. P\u00e5minn dig om n\u00e5got \u00f6nskem\u00e5l som du har uttryckt. Var \u00f6nskem\u00e5let tillr\u00e4ckligt tydligt? Om inte, f\u00f6rs\u00f6k g\u00f6ra om det s\u00e5 att det blir tydligt.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Filmen hittar du h\u00e4r Del 1: Kommunikation med pedagoger i skolan Vilken sorts relation vill du ha till ditt barns pedagoger? (Vad vill du skall k\u00e4nneteckna er relation?) Varf\u00f6r? Hur vill du att din kommunikation skall uppfattas av barnets pedagoger? Del 2: Jag \u00e4r okej och du \u00e4r okej Finns det n\u00e5gra situationer med ditt […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":11215,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/11203"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=11203"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/11203\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/11215"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=11203"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}