{"id":10203,"date":"2021-09-14T20:47:17","date_gmt":"2021-09-14T18:47:17","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=10203"},"modified":"2021-09-14T20:47:18","modified_gmt":"2021-09-14T18:47:18","slug":"acceptera-nar-jag-sager-nej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2021\/09\/14\/acceptera-nar-jag-sager-nej\/","title":{"rendered":"\u201dHur f\u00e5r jag mitt barn att acceptera n\u00e4r jag s\u00e4ger nej?\u201d"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

\u201dHur f\u00e5r jag mitt barn att acceptera n\u00e4r jag s\u00e4ger nej?\u201d Fr\u00e5gan \u00e4r vanlig bland f\u00f6r\u00e4ldrar jag m\u00f6ter. M\u00e5nga upplever att deras nej, g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng, blir f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r ifr\u00e5gas\u00e4ttande och f\u00f6rhandling. Andra upplever att deras nej inte ens g\u00f6r utslag p\u00e5 barnets uppm\u00e4rksamhetsradar: \u201dDet \u00e4r f\u00f6rst n\u00e4r jag tar i fr\u00e5n t\u00e5rna och blir riktigt arg som mitt barn reagerar n\u00e4r jag s\u00e4ger ifr\u00e5n.\u201d Ytterligare andra f\u00f6r\u00e4ldrar ber\u00e4ttar om hur ett nekande svar g\u00f6r att barnet verkar sk\u00e4mmas \u00f6ver att ens ha st\u00e4llt fr\u00e5gan (\u201dF\u00f6rl\u00e5t, det var dumt av mig att fr\u00e5ga, jag borde inte ha gjort det!\u201d), vilket ocks\u00e5, f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldern, g\u00f6r det sv\u00e5rt att s\u00e4ga nej.<\/p>\n

S\u00e5 hur kan vi f\u00f6r\u00e4ldrar s\u00e4ga nej p\u00e5 s\u00e4tt som \u00f6kar chansen att barnet accepterar det – utan att ifr\u00e5gas\u00e4tta, f\u00f6rhandla eller f\u00e5 skuld- och skamk\u00e4nslor?<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"tv\u00e5\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Personligt integrerade nej<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Den f\u00f6rsta typen av nej, den som \u00f6kar chansen att barnen reagerar med en sund acceptans, tar sin utg\u00e5ngspunkt i, \u00e4r integrerad med, f\u00f6r\u00e4lderns egna k\u00e4nslor och behov. F\u00f6r\u00e4ldern st\u00e4mmer av med sig sj\u00e4lv innan han svarar: Hur k\u00e4nner jag inf\u00f6r det barnet vill och vad \u00e4r viktigt f\u00f6r mig?<\/p>\n

– Sn\u00e4lla pappa, kan du leka med mig? <\/em>
– Nej, jag vill inte leka med dig nu. Jag vill forts\u00e4tta prata med mamma. Jag \u00e4r \u00f6ppen f\u00f6r att leka med dig n\u00e4r vi har \u00e4tit klart och plockat undan efter lunchen. Vad tror du om det?<\/em><\/p>\n

– Jag drar nu! Jag tar sista bussen hem och kommer vid midnatt, okej?<\/em>
– Nej, det \u00e4r inte okej f\u00f6r mig. Jag vill k\u00e4nna mig trygg n\u00e4r du \u00e4r iv\u00e4g. Jag vill att vi snackar och ser om vi kan hitta en l\u00f6sning som k\u00e4nns bra f\u00f6r oss b\u00e5da.<\/em><\/p>\n

Som du ser i exemplen s\u00e4ger f\u00f6r\u00e4ldern inte bara nej till barnets \u00f6nskem\u00e5l. Han \u00e4r ocks\u00e5 tydlig med vad som \u00e4r viktigt f\u00f6r honom, som g\u00f6r att han s\u00e4ger nej. Han ber\u00e4ttar vad det \u00e4r han s\u00e4ger ja till, n\u00e4r han s\u00e4ger nej till det barnet ber om. Ja, till att forts\u00e4tta prata med mamma. Ja, till att k\u00e4nna sig trygg. Att f\u00f6r\u00e4lder p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet tydligg\u00f6r sitt eget behov, \u00f6kar chansen att barnet har acceptans f\u00f6r nejet. Det \u00e4r l\u00e4ttare f\u00f6r barnet att ta ett nej, om det ocks\u00e5 \u00e4r tydligt vad det \u00e4r som \u00e4r viktigt f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldern.<\/p>\n

En del f\u00f6r\u00e4ldrar v\u00e4rjer sig mot att s\u00e4ga den h\u00e4r typen av personligt integrerade nej. Ibland f\u00f6r att de inte riktigt vet varf\u00f6r de s\u00e4ger nej: \u201dDet bara \u00e4r s\u00e5! Men f\u00e5r helt enkelt inte hoppa i soffan.\u201d Ibland f\u00f6r att det k\u00e4nns l\u00e4skigt och sv\u00e5rt att s\u00e4tta ord p\u00e5 sitt behov och be barnet respektera det. F\u00f6r den som s\u00e4ger ett personligt nej kan mothugg och ifr\u00e5gas\u00e4ttande k\u00e4nnas som personliga avvisanden. D\u00e4rf\u00f6r avst\u00e5r de fr\u00e5n att ber\u00e4tta om sina egna behov och g\u00f6ra sig s\u00e5rbara. Ist\u00e4llet v\u00e4ljer de vanligen att s\u00e4ga opersonliga eller du-orienterade nej. Jag ber\u00e4ttar om dessa typer av nej, och varf\u00f6r de \u00e4r problematiska, h\u00e4r nedan. Jag ber\u00e4ttar ocks\u00e5 om det jag kallar v\u00e4djande nej och hur de skapar obalans och olust i relationen mellan vuxen och barn.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Opersonliga nej<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

F\u00f6r\u00e4ldrar som s\u00e4ger opersonliga nej h\u00e4nvisar till generella regler om \u201dhur man g\u00f6r\u201d och vad som \u201d\u00e4r okej\u201d.<\/p>\n

– Nej, du f\u00e5r inte ringa och fr\u00e5ga Amir om du f\u00e5r \u00e5ka med till simhallen. Man bjuder inte med sig sj\u00e4lv.<\/em>
– Nej, du f\u00e5r inte be farmor om pengar till ett nytt spel. Det \u00e4r inte okej.<\/em>
– Nej, du kan inte leka med Vilma. Det \u00e4r f\u00f6r sent p\u00e5 dagen.<\/em><\/p>\n

Jag tror att en del f\u00f6r\u00e4ldrar upplever att det sk\u00e4nker trov\u00e4rdighet och tyngd \u00e5t deras nej, n\u00e4r de relaterar till n\u00e5got som ligger utanf\u00f6r dem sj\u00e4lva, till \u201dr\u00e4tt\u201d och \u201dfel. Det kan ocks\u00e5 vara ett s\u00e4tt att f\u00f6rl\u00e4gga ansvaret utanf\u00f6r sig sj\u00e4lv: \u201dDet \u00e4r inte jag som best\u00e4mmer, s\u00e5 det finns ingen anledning att bli arg p\u00e5 mig. Jag f\u00f6rmedlar bara det jag har l\u00e4rt mig om v\u00e4rlden.\u201d Typ s\u00e5. Men barn \u00e4r inte s\u00e4rskilt intresserade av allm\u00e4nna sanningar och generella principer, framf\u00f6r allt inte de som g\u00e5r emot deras egna \u00f6nskem\u00e5l. De vill f\u00f6rst\u00e5 _varf\u00f6r_ de inte f\u00e5r g\u00f6ra som de sj\u00e4lva vill. I deras v\u00e4rld v\u00e4ger behoven hos de egna, ofta djupt \u00e4lskade, f\u00f6r\u00e4ldrarna betydligt tyngre \u00e4n vaga formuleringar om vad som \u201dinte \u00e4r okej\u201d och hur \u201dman inte g\u00f6r\u201d. D\u00e4rf\u00f6r blir det sv\u00e5rt f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrarna att f\u00e5 barnens acceptans f\u00f6r opersonliga nej.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Du-orienterade nej<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Att s\u00e4ga nej och h\u00e4nvisa till att barnet inte kan eller f\u00f6rm\u00e5r eller p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt har gjort fel tidigare, \u00e4r k\u00e4rnan i det jag kallar f\u00f6r du-orienterade nej.<\/p>\n

– Nej, du f\u00e5r inte vara uppe l\u00e4ngre. Du \u00e4r f\u00f6r tr\u00f6tt.
– Nej, st\u00e4ll ner mj\u00f6lken! Du kan spilla.
– Nej, du f\u00e5r ingen glass. Du \u00e5t ju knappt n\u00e5gon lunch!<\/p>\n

I likhet med opersonliga nej inneb\u00e4r den h\u00e4r typen av nej ett fr\u00e5ns\u00e4gande av ansvar hos den som s\u00e4ger dem. Men h\u00e4r finns ocks\u00e5 ett tydligt f\u00f6rl\u00e4ggande av ansvar till barnet. Det \u00e4r i barnet<\/em> som orsaken till det uttalade nejet finns. F\u00f6r\u00e4ldern g\u00f6r sig sj\u00e4lv till en f\u00f6rment objektiv observat\u00f6r och uttalar bara det uppenbara: Barnet \u00e4r f\u00f6r tr\u00f6tt, f\u00f6r d\u00e5ligt p\u00e5 att h\u00e4lla upp, har \u00e4tit f\u00f6r lite. Inte ov\u00e4ntat h\u00f6r barnet detta som kritik och anklagelser och reagerar som m\u00e4nniskor brukar g\u00f6ra d\u00e5: med att antingen uppleva skam (- Du har r\u00e4tt, jag \u00e4r d\u00e5lig) eller g\u00e5 i f\u00f6rsvar (- Du har fel!). Oavsett blir f\u00f6ruts\u00e4ttningarna d\u00e5liga f\u00f6r en sund acceptans av f\u00f6r\u00e4lderns nej.<\/p>\n

B\u00e5de opersonliga och du-orienterade nej kan l\u00e4tt g\u00f6ras om till personliga nej. Ta ett steg tillbaka och fundera \u00f6ver vad det \u00e4r som \u00e4r viktigt f\u00f6r dig, som g\u00f6r att du s\u00e4ger nej:<\/p>\n

– Nej, du f\u00e5r inte ringa och fr\u00e5ga Amir om du f\u00e5r \u00e5ka med till simhallen. Man bjuder inte med sig sj\u00e4lv.
–>
– Nej, jag vill inte att du ringer Amir och fr\u00e5gar om du f\u00e5r \u00e5ka med till simhallen. Jag \u00e4r orolig f\u00f6r att hans f\u00f6r\u00e4ldrar kan k\u00e4nna sig pressade och ha sv\u00e5rt att s\u00e4ga nej p\u00e5 en direkt fr\u00e5ga och jag tycker att det \u00e4r viktigt att de \u00e4r fria att g\u00f6ra som de sj\u00e4lva vill. (Om detta nu \u00e4r det som \u00e4r viktigt f\u00f6r dig n\u00e4r du s\u00e4ger nej. Du beh\u00f6ver sj\u00e4lvfallet hitta till ditt eget<\/em> svar.)<\/p>\n

– Nej, du f\u00e5r inte vara uppe l\u00e4ngre. Du \u00e4r f\u00f6r tr\u00f6tt.
–>
– Nej, jag vill inte att du stannar uppe l\u00e4ngre nu. Jag \u00e4r m\u00e5n om att du f\u00e5r m\u00f6jlighet att vila.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

V\u00e4djande nej<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Den fj\u00e4rde och sista typen av nej som jag t\u00e4nkte ta upp i den h\u00e4r texten \u00e4r den som v\u00e4djar till barnet om att acceptera det nej som s\u00e4gs. Nejet framst\u00e5r som ett \u00f6nskem\u00e5l fr\u00e5n f\u00f6r\u00e4lderns sida, som det \u00e4r upp till barnet att acceptera eller f\u00f6rkasta.<\/p>\n

– Kan du leka med mig, mamma?
– Nej, du kan v\u00e4l leka en liten stund sj\u00e4lv nu? Mamma \u00e4r tr\u00f6tt.?<\/p>\n

– Hj\u00e4lp mig med spelet, pappa!
– Nej, kan du inte f\u00f6rs\u00f6ka sj\u00e4lv? Eller be din syster om hj\u00e4lp? Jag lagar middag till dig nu. Pannkakor, det blir v\u00e4l bra?<\/p>\n

\u00c4ven h\u00e4r hamnar ansvaret hos barnet. Inte f\u00f6r att nejet uttrycks, men f\u00f6r om det kommer att st\u00e5 fast eller inte. Om barnet protesterar finns m\u00f6jligheten att \u201dnej\u201d kommer att omvandlas till \u201dja\u201d. Men det \u00e4r inget helhj\u00e4rtat ja, utan snarare ett suckande brasklapps-ja: \u201dH\u00e4rtill \u00e4r jag n\u00f6dd och tvungen eftersom du, mitt barn, inte respekterar mina behov.\u201d Det \u00e4r inte ett \u201dJa, vad kul, l\u00e5t oss leka tillsammans!\u201d, utan snarare \u201dOkej d\u00e5, jag leker v\u00e4l en stund med dig, om du absolut vill\u201d. \u00c4ven om barnet inte riktigt kan f\u00f6rst\u00e5 och s\u00e4tta ord p\u00e5 dissonansen mellan f\u00f6r\u00e4lderns verbala ja och det, med hj\u00e4lp av kroppsspr\u00e5k, tonfall och ansiktsuttryck, tydligt signalerade \u201dnej, jag vill egentligen inte det h\u00e4r\u201d, s\u00e5 m\u00e4rker barnet av den. K\u00e4nslor av olust och skam blir f\u00f6ljden, k\u00e4nslor som ber\u00e4ttar att barnet har f\u00e5tt ett alldeles f\u00f6r stort ansvar, n\u00e4mligen det f\u00f6r f\u00f6r\u00e4lderns v\u00e4lm\u00e5ende.<\/p>\n

\u201dDet h\u00e4r \u00e4r sv\u00e5rt\u201d, s\u00e4ger en del f\u00f6r\u00e4ldrar jag pratar med, \u201djag kan inte avg\u00f6ra sj\u00e4lv om mitt nej \u00e4r v\u00e4djande eller om det \u00e4r personligt?\u201d En viktig ledtr\u00e5d finns i din mentala bokf\u00f6ring, svarar jag. Om du skriver upp ditt ja p\u00e5 barnets skuldkonto \u00e4r det inte ett personligt integrerat ja. Om du \u00f6verv\u00e4ger att s\u00e4ga ja och samtidigt t\u00e4nker att barnet blir skyldigt att, eller borde, g\u00f6ra n\u00e5got f\u00f6r din skull sedan, d\u00e5 b\u00f6r du ist\u00e4llet s\u00e4ga nej eller v\u00e4nta med att ge ditt svar tills du ytterligare \u00f6verv\u00e4gt grunderna f\u00f6r ditt ja. V\u00e4djande nej, och villkorade ja, l\u00e4gger en alltf\u00f6r stor b\u00f6rda p\u00e5 barnet och skadar relationen mellan stor och liten. De flesta f\u00f6r\u00e4ldrar som blir medvetna om att de svarar p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet b\u00f6rjar ocks\u00e5 fundera \u00f6ver sin roll som f\u00f6rebild. Den som vill att det egna barnet skall vara tydligt med och ta ansvar f\u00f6r sina behov i relation till v\u00e4nner, partners och framtida arbetskollegor \u00f6kar f\u00f6rst\u00e5s chansen f\u00f6r det, genom att sj\u00e4lv g\u00f6ra just s\u00e5.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Sammanfattningsvis<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Om du tillh\u00f6r de som upplever att du inte riktigt n\u00e5r fram med dina nej p\u00e5 det s\u00e4tt du skulle \u00f6nska s\u00e5 kan det vara klokt att reflektera \u00f6ver vilken sorts nej du s\u00e4ger. Personliga nej, uttalat grundade i dina egna behov, \u00e4r det som ger dig b\u00e4st chans att n\u00e5 fram till ditt barn. Men l\u00e5t mig ocks\u00e5 p\u00e5minna om att det inte ligger n\u00e5gon magi i sj\u00e4lva orden du s\u00e4ger. Magin \u2013 det respektfulla samarbetet och dialogen – uppst\u00e5r f\u00f6rst n\u00e4r barnet upplever att du \u00e4r lika villig och \u00f6ppen f\u00f6r att lyssna p\u00e5 och respektera hans eller hennes nej, som du vill att han eller hon skall vara f\u00f6r att lyssna p\u00e5 och respektera dina nej.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Lyssningstips: Avsnitt 5 av podden Relatera mera, Hur l\u00e4r jag mitt barn att ta ansvar?<\/a><\/p>\n

L\u00e4stips: Hur s\u00e4ger du nej till ditt barn?<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u201dHur f\u00e5r jag mitt barn att acceptera n\u00e4r jag s\u00e4ger nej?\u201d Fr\u00e5gan \u00e4r vanlig bland f\u00f6r\u00e4ldrar jag m\u00f6ter. M\u00e5nga upplever att deras nej, g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng, blir f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r ifr\u00e5gas\u00e4ttande och f\u00f6rhandling. Andra upplever att deras nej inte ens g\u00f6r utslag p\u00e5 barnets uppm\u00e4rksamhetsradar: \u201dDet \u00e4r f\u00f6rst n\u00e4r jag tar i fr\u00e5n t\u00e5rna och blir […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":11409,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[48,56,58,61,63],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10203"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10203"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10203\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/11409"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10203"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10203"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10203"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}