{"id":11088,"date":"2021-08-08T18:42:51","date_gmt":"2021-08-08T16:42:51","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=11088"},"modified":"2021-09-14T15:02:28","modified_gmt":"2021-09-14T13:02:28","slug":"fa-kontakten-mellan-hem-och-skola-att-funka","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2021\/08\/08\/fa-kontakten-mellan-hem-och-skola-att-funka\/","title":{"rendered":"F\u00e5 kontakten mellan hem och skola att funka! Tips f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrar och pedagoger"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

<\/p>\n

\u2013 Hon lyssnade inte p\u00e5 vad jag sa! Hon gick i f\u00f6rsvar direkt.
\u2013 Han kom bara med en massa bortf\u00f6rklaringar.
<\/em><\/p>\n

Jag m\u00f6ter ganska ofta b\u00e5de f\u00f6r\u00e4ldrar och pedagoger som s\u00e4ger ungef\u00e4r s\u00e5 h\u00e4r efter gemensamma m\u00f6ten i skolans v\u00e4rld. Det \u00e4r ledsamt, eftersom samtal mellan f\u00f6r\u00e4ldrar och pedagoger vanligen handlar om barn som p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt m\u00e5r d\u00e5ligt eller \u00e4r i behov av st\u00f6d. Och samtidigt \u00e4r det begripligt, eftersom fr\u00e5gor som dessa \u00e4r k\u00e4nslom\u00e4ssigt laddade och s\u00e5rbara f\u00f6r de inblandade.<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\"kommunikation\t\t\t\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

N\u00e4r samtal inte g\u00e5r som \u00f6nskat ligger det n\u00e4ra till hands att skylla p\u00e5 den andra parten. Hen ”lyssnade inte”, ”f\u00f6rs\u00f6kte inte f\u00f6rst\u00e5” eller ”l\u00e5ste sig”. Det kan f\u00f6rst\u00e5s ge en upplevelse av skuldbefrielse f\u00f6r egen del, men inneb\u00e4r samtidigt ett fr\u00e5ns\u00e4gande av det egna ansvaret f\u00f6r – och den egna m\u00f6jligheten att p\u00e5verka – hur samtalet blir.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Tv\u00e5 nya filmer<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

I syfte att hj\u00e4lpa f\u00f6r\u00e4ldrar och pedagoger att skapa goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r samarbete har jag tagit fram tv\u00e5 filmer om kommunikation mellan hem och skola. Den ena filmen riktar sig till f\u00f6r\u00e4ldrar, den andra till pedagoger. Tipsen i filmerna \u00e4r i grunden desamma, men de exempel jag anv\u00e4nder \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s olika. Filmerna, som \u00e4r inspelade i en studio, \u00e4r 30 minuter l\u00e5nga. Till b\u00e5da finns material f\u00f6r reflektion och diskussion.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Film f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrar<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

F\u00f6r\u00e4ldrafilmen, som ligger p\u00e5 Youtube, \u00e4r gratis f\u00f6r alla att se. Den kan visas och diskuteras p\u00e5 f\u00f6r\u00e4ldram\u00f6ten. Det g\u00e5r ocks\u00e5 bra att l\u00e4nka till den i veckobrev eller p\u00e5 skolans intran\u00e4t. Sj\u00e4lvklart kan f\u00f6r\u00e4ldrar ocks\u00e5 titta p\u00e5 den sj\u00e4lva hemma i soffan!<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Se filmen f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrar, gratis p\u00e5 Youtube:<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
<\/div>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\n \n\n\t \n
\n\n <\/span> \n Reflektionsfr\u00e5gor till f\u00f6r\u00e4ldrafilmen<\/span>\n\n <\/div>\n\t <\/a>\n <\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Film f\u00f6r pedagoger<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Pedagogfilmen passar bra p\u00e5 en arbetsplatstr\u00e4ff eller en fortbildningsdag. Det finns ett reflektionsmaterial framtaget som du f\u00e5r tillg\u00e5ng till vid best\u00e4llning till en grupp.<\/p>\n

Priset f\u00f6r att se filmen \u00e4r 150 kr\/pedagog + en administrationsavgift p\u00e5 700 kr\/best\u00e4llning. Prisexempel 10 deltagare: (10 x 150) + 700 kr = 2 200 kr. Moms \u00e4r inkluderat i priset.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Se f\u00f6rsta delen av filmen f\u00f6r pedagoger h\u00e4r: <\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t