{"id":11472,"date":"2021-12-19T14:29:48","date_gmt":"2021-12-19T13:29:48","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=11472"},"modified":"2021-12-19T14:29:50","modified_gmt":"2021-12-19T13:29:50","slug":"fordomskalas-mot-elever-med-npf","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2021\/12\/19\/fordomskalas-mot-elever-med-npf\/","title":{"rendered":"F\u00f6rdomskalas mot elever med npf"},"content":{"rendered":"\t\t
Jag \u00e4r s\u00e5 less! S\u00e5 sjukt tr\u00f6tt p\u00e5 alla som k\u00e4nner sig manade att uttrycka en \u00e5sikt om barn och unga med neuropsykiatriska funktionsneds\u00e4ttningar och deras skolsituation \u2013 utan att vare sig kunna s\u00e4rskilt mycket om dessa funktionsneds\u00e4ttningar eller har f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r hur skolan fungerar, eller snarare inte alls fungerar, f\u00f6r m\u00e5nga i denna grupp.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Den h\u00e4r g\u00e5ngen \u00e4r det rektorn Anna-Karin Grahn som bjuder in l\u00e4sare till ett veritabelt f\u00f6rdomskalas i en kr\u00f6nika i Dagens samh\u00e4lle (17 dec 2021)<\/a>. Att hon \u00e4r rektor ger henne naturligtvis en viss trov\u00e4rdighet och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det extra allvarligt n\u00e4r det hon ger sken av att hennes \u00e5sikter har st\u00f6d i fakta (det har de inte) och bepr\u00f6vad erfarenhet (troligtvis, om ens, bara hennes egen).<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Grahn inleder med att ber\u00e4tta att allt fler elever f\u00e5r NPF-diagnoser. Hon p\u00e5talar ocks\u00e5 att \u201dSkolverket \u00e4r tydlig med att en diagnos aldrig f\u00e5r vara ett villkor f\u00f6r st\u00f6d\u201d. Hon forts\u00e4tter: \u201dHur p\u00e5verkar en diagnos en elev och dess v\u00e5rdnadshavare? Det vet vi inte, men det kan upplevas som att v\u00e5rdnadshavare st\u00e4ller h\u00f6gre krav n\u00e4r en elev f\u00e5tt diagnos.\u201d<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Vet ni, k\u00e4ra l\u00e4sare, varf\u00f6r det \u201dupplevs\u201d som att v\u00e5rdnadshavare st\u00e4ller st\u00f6rre krav n\u00e4r en elev f\u00e5tt diagnos? F\u00f6r att de g\u00f6r det! F\u00f6r att Skolverkets ord bara \u00e4r just ord. I den verkliga v\u00e4rlden \u00e4r diagnos en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att skolan ens skall \u00f6verv\u00e4ga att s\u00e4tta in extra st\u00f6d. D\u00e4rf\u00f6r<\/em> \u00f6kar f\u00f6r\u00e4ldrars krav p\u00e5 skolan n\u00e4r en diagnos v\u00e4l finns p\u00e5 papper. Kanske \u00e4r det ocks\u00e5 d\u00e4rf\u00f6r som antalet diagnoser \u00f6kar? F\u00f6r att st\u00f6det fr\u00e5n skolan n\u00e4stan helt garanterat uteblir utan dokumenterad diagnos. Har man sv\u00e5righeter m\u00e5ste man helt enkelt s\u00f6ka diagnos f\u00f6r att f\u00e5 st\u00f6d i skolan. K\u00e4nner rektor Grahn verkligen inte till att det \u00e4r s\u00e5 h\u00e4r det funkar i de allra flesta skolor? Eller l\u00e5tsas hon bara att hon inte vet?<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n F\u00f6rdomskalaset forts\u00e4tter med att rektor Grahn ifr\u00e5gas\u00e4tter om en npf-diagnos ens \u00e4r bra f\u00f6r elevern. Hon tycks mena att diagnosen anv\u00e4nds som en urs\u00e4kt f\u00f6r att slippa anstr\u00e4nga sig. Hon skriver \u201dDet kan ocks\u00e5 upplevas som att elever med diagnos inte tar samma ansvar f\u00f6r sitt l\u00e4rande. Det kanske \u00e4r en psykologisk effekt och det \u00e4r enklare att s\u00e4ga \u201djag klarar inte det h\u00e4r f\u00f6r jag har adhd\u201d ist\u00e4llet f\u00f6r att l\u00f6sa en tankekr\u00e4vande uppgift.\u201d<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Vet ni vad det ocks\u00e5 kan upplevas som, om man v\u00e4ljer att s\u00e4tta p\u00e5 sig lite mer v\u00e4lmenade glas\u00f6gon \u00e4n de rektor Grahn anv\u00e4nder? Det kan upplevas som att diagnoser ger elever f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r sitt eget s\u00e4tt att fungera och s\u00e5 pass mycket empati f\u00f6r sig sj\u00e4lva att de klarar av att s\u00e4tta gr\u00e4nser och s\u00e4ga ifr\u00e5n n\u00e4r de krav som st\u00e4lls vida \u00f6verstiger f\u00f6rm\u00e5gan. \u00c4r inte det n\u00e5got vi vill att elever skall l\u00e4ra sig, att bli medvetna om sina f\u00f6ruts\u00e4ttningar och behov, s\u00e4tta ord p\u00e5 dem och att s\u00e4tta gr\u00e4nser? Mig veterligen \u00e4r det en viktig ingrediens n\u00e4r det g\u00e4ller att skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r l\u00e5ngsiktigt god psykisk h\u00e4lsa.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n L\u00e5t mig ge dig som l\u00e4ser n\u00e5gra korta fakta innan vi forts\u00e4tter. Personer med autism och adhd t\u00e4nker, uppfattar information och tolkar sinnesintryck p\u00e5 ett annat s\u00e4tt \u00e4n vad neurotypiska personer g\u00f6r. Autism och adhd \u00e4r _funktionsneds\u00e4ttningar_. Det betyder att man inte bara fungerar \u201dlite annorlunda\u201d, utan att ens funktion, i j\u00e4mf\u00f6relse med de som inte har funktionsneds\u00e4ttningen, \u00e4r nedsatt och att sv\u00e5righeter (funktionshinder) uppst\u00e5r i m\u00f6tet med omgivningen. Ca 50 procent av eleverna med autism klarar inte grundskolan med godk\u00e4nda betyg i k\u00e4rn\u00e4mnena matematik, svenska och engelska.<\/a> L\u00e4s den siffran igen! 50 procent, h\u00e4lften av eleverna med autism, f\u00e5r inte godk\u00e4nt i k\u00e4rn\u00e4mnena i grundskolan.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Vad t\u00e4nker du n\u00e4r du l\u00e4ser den siffran? Jag t\u00e4nker att den \u00e4r helt oacceptabel och att den vanliga grundskolan har misslyckats katastrofalt n\u00e4r det g\u00e4ller den h\u00e4r elevgruppen. Jag t\u00e4nker ocks\u00e5 att det knappast r\u00e4cker med n\u00e5gra sm\u00e5 justeringar i skolans arbetss\u00e4tt f\u00f6r att h\u00f6ja de h\u00e4r resultaten till en acceptabel niv\u00e5. Jag k\u00e4nner mig dessv\u00e4rre helt \u00f6vertygad om att m\u00e5nga elever med autism och adhd far illa i den vanliga skolan och skulle m\u00e5 mycket b\u00e4ttre och i h\u00f6gre grad klara l\u00e4roplanens krav om de fick m\u00f6jlighet att g\u00e5 i en mer resurst\u00e4t skolverksamhet. En verksamhet d\u00e4r personalen har kunskap om npf och praktiska f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att m\u00f6ta deras behov. Idag finns det n\u00e5gra s\u00e5dana verksamheter, alldeles f\u00f6r f\u00e5, i Sverige. De kallas f\u00f6r resursskolor eller s\u00e4rskilda undervisningsgrupper.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Rektor Grahn t\u00e4nker emellertid inte alls som jag. Enligt henne b\u00f6r ett l\u00e5ngsiktigt m\u00e5l vara att alla elever g\u00e5r i en vanlig grundskola. Hon anf\u00f6r tre argument.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n