{"id":11781,"date":"2022-09-07T21:46:13","date_gmt":"2022-09-07T19:46:13","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=11781"},"modified":"2022-09-07T21:46:17","modified_gmt":"2022-09-07T19:46:17","slug":"straffochkonsekvenseriskolan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2022\/09\/07\/straffochkonsekvenseriskolan\/","title":{"rendered":"D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r straff och negativa konsekvenser inte l\u00f6sningen p\u00e5 st\u00f6k i skolan"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n

”Elever som st\u00f6r och st\u00f6kar m\u00e5ste l\u00e4ra sig att deras handlingar f\u00e5r konsekvenser!”<\/em> Ungef\u00e4r s\u00e5 l\u00e5ter det fr\u00e5n flera partier i den skolpolitiska debatten. P\u00e5st\u00e5endet f\u00f6ljs sedan av f\u00f6rslag p\u00e5 konsekvenser\/straff som hemringning, utvisning ur klassrummet, avst\u00e4ngning fr\u00e5n skolan och f\u00f6rflyttning till annan skola.<\/p>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"straff\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Konsekvenser f\u00f6r vem?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Att elever skall l\u00e4ra sig att deras handlingar f\u00e5r konsekvenser kan l\u00e5ta helt sj\u00e4lvklart. Fr\u00e5gan beh\u00f6ver dock st\u00e4llas: Konsekvenser f\u00f6r vem?<\/p>\n

Vill vi att eleverna l\u00e4r sig att deras st\u00f6rande beteenden f\u00e5r negativa konsekvenser f\u00f6r dem sj\u00e4lva? Eller vill vi att eleverna l\u00e4r sig att deras st\u00f6rande beteenden f\u00e5r negativa konsekvenser f\u00f6r deras klasskamrater och l\u00e4rare?<\/p>\n

Om syftet \u00e4r det f\u00f6rstn\u00e4mnda, dvs att l\u00e4ra eleverna att deras handlingar f\u00e5r konsekvenser f\u00f6r dem sj\u00e4lva, kan jag i n\u00e5gon m\u00e5n f\u00f6rst\u00e5 f\u00f6rslagen som handlar om att utforma negativa konsekvenser och straff (\u00e4ven om jag inte tror att det kommer l\u00f6sa problemen med st\u00f6k i klassrummet).<\/p>\n

Men \u00e4rligt talat, vill vi verkligen l\u00e4ra eleverna att fokusera p\u00e5 konsekvenserna f\u00f6r dem sj\u00e4lva<\/em>? \u00c4r det inte snarare s\u00e5 att vi vill att alla elever skall f\u00f6rst\u00e5 och bry sig om att deras handlingar f\u00e5r negativa konsekvenser f\u00f6r andra m\u00e4nniskor<\/em>? F\u00f6r klasskamrater och l\u00e4rare? Vill vi inte att skolan skall hj\u00e4lpa eleverna utveckla empati, snarare \u00e4n egoism?<\/p>\n

Om empati \u00e4r m\u00e5let, d\u00e5 \u00e4r konsekvensuts\u00e4ttning och straff inte l\u00e4mpliga medel. F\u00f6r det f\u00f6rsta g\u00f6r det eleven sj\u00e4lvupptagen. Fokus flyttas fr\u00e5n<\/em> den som drabbats av ens beteende till<\/em> en sj\u00e4lv och till det straff som oftast upplevs som en or\u00e4ttvis behandling. Resultatet blir inte empati, utan snarare ilska, bitterhet och en \u00f6nskan om att h\u00e4mnas p\u00e5 den som straffat och p\u00e5 den som kanske skvallrat.<\/p>\n

Vuxenkonstruerade konsekvenser och straff tenderar ocks\u00e5, f\u00f6r det andra, att g\u00f6ra eleven ber\u00e4knande: \u201dRiskerar jag att bli p\u00e5kommen?\u201d N\u00e4r risken f\u00f6r uppt\u00e4ckt \u00e4r liten finns ingen anledning att avst\u00e5 fr\u00e5n beteendet f\u00f6r en elev som l\u00e4rt sig att fokusera p\u00e5 konsekvenserna f\u00f6r sig sj\u00e4lv. I f\u00f6rl\u00e4ngningen skapas d\u00e4rf\u00f6r ett behov av st\u00e4ndig \u00f6vervakning och kontroll fr\u00e5n vuxenv\u00e4rlden.<\/p>\n

Ett tredje problem med konsekvens- och straffpedagogik \u00e4r att eleven vill undvika att ta ansvar och att st\u00e5 f\u00f6r sina handlingar. Ist\u00e4llet f\u00f6rs\u00f6ker hen skylla ifr\u00e5n sig, komma med bortf\u00f6rklaringar eller d\u00f6lja sina handlingar.<\/p>\n

F\u00f6rhoppningsvis \u00e4r du som l\u00e4ser med p\u00e5 mitt resonemang s\u00e5 h\u00e4r l\u00e5ngt: Att skapa negativa konsekvenser och att straffa elever som st\u00f6r i klassrummet kommer inte att bidra till att de blir mer uppm\u00e4rksamma p\u00e5 hur det egna beteendet p\u00e5verkar andra m\u00e4nniskor. De kommer inte att bli mer empatiska. Ist\u00e4llet kommer den h\u00e4r typen av \u00e5tg\u00e4rder, med st\u00f6rsta sannolikhet, att bidra till att eleverna blir mer sj\u00e4lvupptagna, mer ber\u00e4knande och mindre ben\u00e4gna att ta ansvar f\u00f6r sitt beteende.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Ett felaktigt antagande<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kanske undrar du nu: Hur kan man g\u00f6ra f\u00f6r att elever som st\u00f6r skall bli mer empatiska; mer uppm\u00e4rksamma p\u00e5 att deras beteenden i klassrummet p\u00e5verkar klasskamrater och l\u00e4rare? Fr\u00e5gan \u00e4r logisk utifr\u00e5n det jag skrivit s\u00e5 h\u00e4r l\u00e5ngt, men den \u00e4r \u00e4nd\u00e5 problematisk eftersom den utg\u00e5r fr\u00e5n att elever st\u00f6r f\u00f6r att de saknar empati.<\/p>\n

I den m\u00e5n elever st\u00f6r p\u00e5 grund av att de inte f\u00f6rst\u00e5r att deras beteenden har negativa konsekvenser f\u00f6r andra m\u00e4nniskor m\u00e5ste de naturligtvis f\u00e5 hj\u00e4lp att f\u00f6rst\u00e5 det. Jag v\u00e5gar dock p\u00e5st\u00e5 att den vanligaste orsaken till att elever st\u00f6r inte<\/em> \u00e4r att de saknar empatisk f\u00f6rm\u00e5ga. En betydligt vanligare orsak \u00e4r att dessa elever inte m\u00f6tts av tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6rst\u00e5else och empati fr\u00e5n skolan<\/em>. (H\u00e4r anv\u00e4nder jag \u201dskolan\u201d i bem\u00e4rkelsen hela skolsystemet, inklusive den barnsyn och de tankar om utbildning som ligger till grund f\u00f6r det.)<\/p>\n

Skolan st\u00e4ller stora krav p\u00e5 elevers f\u00f6rm\u00e5gor. Den st\u00e4ller krav p\u00e5 s\u00e5dant som:<\/p>\n

– Impulskontroll
– Arbetsminne
– Affektreglering
– Sj\u00e4lvmotivation
– Probleml\u00f6sning
– Social anpassning
– Spr\u00e5kliga f\u00f6rm\u00e5gor
– Sammanhangsf\u00f6rst\u00e5else
– Flexibilitet
– Mentaliseringsf\u00f6rm\u00e5ga
– Att strukturera, planera och genomf\u00f6ra uppgifter
– Att tolka sociala situationer
– Att ber\u00e4kna orsak och verkan
– Att klara av sinnesintryck<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

\u00d6verkrav i praktiken<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Elever \u00e4r olika. Alla elever har inte f\u00f6rm\u00e5gor p\u00e5 den niv\u00e5 som skolan kr\u00e4ver. Mellan sju och tio procent av eleverna kan antas ha s\u00e5 stora sv\u00e5righeter inom ovan n\u00e4mnda omr\u00e5den att det skulle resultera i en neuropsykiatrisk diagnos. Ytterligare n\u00e5gra procent har tydliga sv\u00e5righeter, \u00e4ven om de inte n\u00e5r upp till diagnosniv\u00e5. Det handlar allts\u00e5 om tre, fyra, kanske fem, elever i en genomsnittlig klass p\u00e5 30 elever. Alla som har sv\u00e5righeter blir f\u00f6rst\u00e5s inte st\u00f6kiga (n\u00e5gra blir deprimerade och in\u00e5tv\u00e4nda). Fr\u00e5gar man personer som arbetar i skolan r\u00e5der det dock ingen tvekan om att elever med bristande skolf\u00f6rm\u00e5gor \u00e4r kraftigt \u00f6verrepresenterade bland dem som inte \u201duppf\u00f6r sig\u201d.<\/p>\n

Vad h\u00e4nder med en elev som dag ut och dag in befinner sig i en situation d\u00e4r kraven \u00f6verstiger f\u00f6rm\u00e5gorna?<\/p>\n

T\u00e4nk dig in i situationen att du dagligen m\u00f6ter \u00f6verkrav p\u00e5 din arbetsplats. F\u00f6rst k\u00e4mpar du f\u00f6rmodligen h\u00e5rdare, men n\u00e4r du m\u00e4rker att det inte r\u00e4cker? Du ber om hj\u00e4lp, men f\u00e5r det inte i den utstr\u00e4ckning du beh\u00f6ver (f\u00f6r s\u00e5 \u00e4r det n\u00e4stan alltid i skolan – att hj\u00e4lpen \u00e4r otillr\u00e4cklig – och jag f\u00f6rs\u00f6ker g\u00f6ra en analogi h\u00e4r). Du kan inte s\u00e4ga upp dig, du har arbetsplikt (p\u00e5 samma s\u00e4tt som skolelever har skolplikt). Ger du upp dina anstr\u00e4ngningar? Blir du deprimerad? Blir du frustrerad och f\u00f6rbannad? Blir du orolig och r\u00e4dd? F\u00e5r du sv\u00e5rt att koncentrera dig och sitta still? F\u00f6rs\u00e4mras din arbetsinsats? Chefen s\u00e4ger \u00e5t dig att anstr\u00e4nga dig mer. Du f\u00e5r d\u00e5liga utv\u00e4rderingar. H\u00e5rda tills\u00e4gelser. Negativa konsekvenser utd\u00f6ms. Hur l\u00e5ng tid tar det innan du slutar ta jobbet p\u00e5 allvar? B\u00f6rjar t\u00e4nka p\u00e5 och g\u00f6ra annat? Bete dig p\u00e5 ett s\u00e4tt som upplevs som st\u00f6rande av dina kollegor?<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

De vanliga inv\u00e4ndningarna<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

N\u00e4r jag pratar om problemen med att skapa negativa konsekvenser och straff f\u00f6r elever som st\u00f6r i skolan m\u00f6ts jag ofta av en inv\u00e4ndning som l\u00e5ter s\u00e5 h\u00e4r: \u201dFast nu pratar jag inte om elever som har sv\u00e5righeter eller bristande f\u00f6rm\u00e5gor. Jag pratar om elever som faktiskt inte vill<\/em> uppf\u00f6ra sig!\u201d<\/p>\n

Till dig som inst\u00e4mmer i den h\u00e4r inv\u00e4ndningen vill jag st\u00e4lla n\u00e5gra fr\u00e5gor: Vilka \u00e4r de d\u00e4r eleverna som \u201dkan, men inte vill, uppf\u00f6ra sig\u201d? Jag s\u00e4ger inte att de inte finns. Jag fr\u00e5gar dig: Var finns de? Hur m\u00e5nga \u00e4r de? Hur noga har du unders\u00f6kt, f\u00f6r att vara s\u00e4ker p\u00e5 att de verkligen har f\u00f6rm\u00e5gorna som kr\u00e4vs, men inte vill<\/em> \u201duppf\u00f6ra sig\u201d? Jag fr\u00e5gar eftersom jag upplever att den som p\u00e5st\u00e5r att ett barn \u201dinte vill bete sig bra\u201d, oftast inte \u00e4r s\u00e4rskilt insatt i just det barnets situation.<\/p>\n

Jag undrar ocks\u00e5: Hur m\u00e5nga elever med bristande f\u00f6rm\u00e5gor \u00e4r du beredd att offra, f\u00f6r att s\u00e4tta \u00e5t dem som \u201dvill st\u00f6ka\u201d? F\u00f6r det handlar om det. Offer. Varje g\u00e5ng en negativ konsekvens utd\u00f6ms till en elev som vill g\u00f6ra r\u00e4tt, men inte klarar det, s\u00e5 minskar den elevens tillit. B\u00e5de tilliten till att vuxenv\u00e4rlden vill v\u00e4l och tilliten till sig sj\u00e4lv, den egna f\u00f6rm\u00e5gan och det egna v\u00e4rdet.<\/p>\n

En annan inv\u00e4ndning jag h\u00f6r n\u00e4r jag pratar om riskerna med att konsekvensuts\u00e4tta och straffa elever l\u00e5ter ungef\u00e4r s\u00e5 h\u00e4r: \u201dMen barn m\u00e5ste v\u00e4l \u00e4nd\u00e5 l\u00e4ra sig hur samh\u00e4llet fungerar!? I det verkliga livet f\u00e5r man b\u00f6ter om man k\u00f6r f\u00f6r fort och f\u00e4ngelse om man stj\u00e4l.\u201d<\/p>\n

Till dig som ocks\u00e5 funderar i de h\u00e4r banorna vill jag s\u00e4ga att syftet med samh\u00e4llets lagar och med skolan inte \u00e4r samma. Lagar finns f\u00f6r att ge tydlig struktur och riktlinjer s\u00e5 att vuxna<\/em> m\u00e4nniskor skall kunna leva och fungera tillsammans. Syftet med skolan \u00e4r att utbilda barn och unga<\/em> och hj\u00e4lpa dem utvecklas till v\u00e4lm\u00e5ende, ansvarstagande och empatiska, vuxna samh\u00e4llsmedborgare. Jag gissar att du inte tycker att vi b\u00f6r f\u00f6rbereda medel\u00e5lders m\u00e4nniskor f\u00f6r \u00e5lderdomen genom att uts\u00e4tta dem f\u00f6r obligatoriska v\u00e5rdhemsl\u00e4ger, demenssimuleringar och bingokv\u00e4llar? Inte heller tror jag att du f\u00f6rbereder dig sj\u00e4lv f\u00f6r en ekonomiskt mer knaper \u00e5lderdom genom att redan nu sk\u00e4nka bort en del av din inkomst? S\u00e5 varf\u00f6r skulle vi f\u00f6rbereda barn f\u00f6r vuxenlivet, genom att tvinga dem leva vuxenliv redan i barndomen?<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Sammanfattningsvis<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Jag \u00e4r sjukt less p\u00e5 att h\u00f6ra politiska f\u00f6rslag om vilka f\u00f6ljder som skall drabba de elever som inte passar in i skolans sn\u00e4va mall. Att konsekvensuts\u00e4tta och straffa elever g\u00f6r dem inte mer empatiska och f\u00f6rst\u00e5ende. Ist\u00e4llet blir eleverna mer egoistiska, mer ber\u00e4knande och mindre ben\u00e4gna att ta ansvar f\u00f6r sina handlingar. Inte heller bidrar negativa konsekvenser och straff till att elever utvecklar b\u00e4ttre skolf\u00f6rm\u00e5gor; lika lite som det bidrar till att personer med synneds\u00e4ttning b\u00f6rjar se b\u00e4ttre. Nu \u00e4r det h\u00f6g tid f\u00f6r politiska f\u00f6rslag som handlar om hur ALLA elever skall ges m\u00f6jlighet att g\u00e5 i en skola som \u00e4r anpassad efter deras f\u00f6ruts\u00e4ttningar och f\u00f6rm\u00e5gor. Det \u00e4r bara s\u00e5 som verklig studiero och trygghet kan skapas.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Mer p\u00e5 samma tema: <\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kontroll spelar roll!<\/a> Podden Relatera mera
<\/em>
Att straffa barn \u00e4r alltid fel!<\/a> Artikel<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

”Elever som st\u00f6r och st\u00f6kar m\u00e5ste l\u00e4ra sig att deras handlingar f\u00e5r konsekvenser!” Ungef\u00e4r s\u00e5 l\u00e5ter det fr\u00e5n flera partier i den skolpolitiska debatten. P\u00e5st\u00e5endet f\u00f6ljs sedan av f\u00f6rslag p\u00e5 konsekvenser\/straff som hemringning, utvisning ur klassrummet, avst\u00e4ngning fr\u00e5n skolan och f\u00f6rflyttning till annan skola. Konsekvenser f\u00f6r vem? Att elever skall l\u00e4ra sig att deras handlingar […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":11783,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11781"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=11781"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11781\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11793,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11781\/revisions\/11793"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/11783"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=11781"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=11781"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=11781"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}