{"id":12061,"date":"2023-01-29T22:01:19","date_gmt":"2023-01-29T21:01:19","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=12061"},"modified":"2023-01-30T08:06:16","modified_gmt":"2023-01-30T07:06:16","slug":"maktlos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2023\/01\/29\/maktlos\/","title":{"rendered":"”Du s\u00e4ger ju bara vad man inte skall g\u00f6ra och det f\u00e5r mig att k\u00e4nna mig maktl\u00f6s!”"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Det kom ett mejl ang\u00e5ende texten jag skrev h\u00e4romdagen<\/a>:\u00a0<\/p>

Hej! <\/em><\/p>

Jag \u00e4r l\u00e4rare och har l\u00e4st massor om detta iPadexempel, som jag sj\u00e4lv befunnit mig i. Alla elever la ifr\u00e5n sig och gick ut till matsalen f\u00f6r lunch men en sprang runt med iPaden i klassrummet, skrattade och tyckte jag skulle jaga hen.<\/em><\/p>

I texter som skrivs om detta finns aldrig n\u00e5got konkret exempel p\u00e5 vad alla dessa experter skulle gjort. Omskrivningar och exempel finns men ingen som svarar \u201ds\u00e5h\u00e4r skulle jag prova att g\u00f6ra och s\u00e4ga\u201d. N\u00e5gon svarar \u201ddet finns lika m\u00e5nga l\u00f6sningar som elever\u201d.<\/em><\/p>

Ja absolut, men ge mig ditt b\u00e4sta f\u00f6rs\u00f6k! G\u00f6r en instruktion eller ett f\u00f6rslag f\u00f6r hur du skulle g\u00f6ra.<\/em><\/p>

Det saknar jag bland alla dessa svar som ska r\u00e5da oss l\u00e4rare att bem\u00f6ta l\u00e5gaffektivt. Vi f\u00f6rbereder och ber och v\u00e4ntar\u2026. \u00c4nd\u00e5 slutar det ofta med att vi k\u00e4nner oss maktl\u00f6sa och ignorerade.<\/em><\/p>

Jag kan heller inte l\u00e5ta bli att k\u00e4nna att ibland vill en del barn helt enkelt bara forts\u00e4tta spela och de tycker de ska f\u00e5 g\u00f6ra det\u2026\u2026..<\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"l\u00e4rare\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Mitt svar<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Hej!<\/p>

Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s precis som du s\u00e4ger, att barnet som inte l\u00e4gger ifr\u00e5n sig iPaden vill forts\u00e4tta spela. Men det g\u00e4ller f\u00f6rmodligen fyra, fem andra barn i klassen ocks\u00e5. De l\u00e4mnar \u00e4nd\u00e5 ifr\u00e5n sig iPaden. S\u00e5 det \u00e4r n\u00e5got mer<\/em> \u00e4n viljan att forts\u00e4tta spela som g\u00f6r att barnet inte g\u00f6r som du vill i det h\u00e4r l\u00e4get. N\u00e5got som skiljer just det h\u00e4r barnet, fr\u00e5n de som g\u00f6r som du vill. Den anledningen beh\u00f6ver man som l\u00e4rare f\u00f6rst\u00e5 och sedan anpassa sina \u00e5tg\u00e4rder till.<\/p>

Jag f\u00f6rst\u00e5r din och andra l\u00e4rares frustration \u00f6ver svaret \u201danpassa din l\u00f6sning utifr\u00e5n det unika barnet\u201d. Jag och andra sk \u201dexperter\u201d \u00e4r betydligt b\u00e4ttre p\u00e5 att ber\u00e4tta varf\u00f6r n\u00e5got inte funkar f\u00f6r alla elever, \u00e4n att ber\u00e4tta vad man skall g\u00f6ra i st\u00e4llet. F\u00f6r att f\u00f6rklara varf\u00f6r vi \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre p\u00e5 det f\u00f6rsta \u00e4n p\u00e5 det andra vill jag f\u00f6rs\u00f6ka mig p\u00e5 en liknelse:<\/p>

F\u00f6rest\u00e4ll dig en bilverkstad d\u00e4r det st\u00e5r 100 bilar som inte fungerar. Mekanikern p\u00e5 den h\u00e4r verkstaden f\u00f6rs\u00f6ker laga bilarna genom att mecka med f\u00f6rgasaren. En kvalitetsgranskare kommer dit. Efter att ha studerat verksamheten ett tag s\u00e4ger han till mekanikern att alla bilar inte kommer att b\u00f6rja fungera f\u00f6r att han pular med f\u00f6rgasaren. Den \u00e4r en helt enkelt inte r\u00e4tt metod f\u00f6r att laga alla bilar, eftersom det finns massa olika anledningar till att bilar slutar fungera. Bilmekanikern svarar: \u201dN\u00e4h\u00e4, och vad tycker du att jag skall g\u00f6ra ist\u00e4llet?!\u201d<\/p>

Jag tror att du f\u00f6rst\u00e5 kvalitetsgranskarens utmaning h\u00e4r? Det \u00e4r liksom inte en helt enkel fr\u00e5ga att svara p\u00e5. Det finns ju 100 bilar som inte funkar p\u00e5 den h\u00e4r verkstan! Svaret blir, med n\u00f6dv\u00e4ndighet, generellt h\u00e5llet: \u201dDu m\u00e5ste b\u00f6rja med att fels\u00f6ka var och en av bilarna och sedan m\u00e5ste du l\u00f6sa det eller de problem som du hittar p\u00e5 just den bilen. \u201d<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

\u00c4nd\u00e5 ett f\u00f6rs\u00f6k till svar<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

L\u00e5t mig \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rs\u00f6ka att n\u00e5got utveckla det generellt formulerade svaret att man m\u00e5ste f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 den unika eleven och anpassa l\u00f6sningen utifr\u00e5n just denne\u201d. H\u00e4r nedan f\u00f6ljer mina tv\u00e5 b\u00e4sta tips.<\/p>

1. Det finns behov bakom alla beteenden<\/em><\/strong><\/p>

N\u00e4r m\u00e4nniskor, oavsett om de \u00e4r sm\u00e5 eller stora, g\u00f6r n\u00e5got, s\u00e5 g\u00f6r de det f\u00f6r att tillgodose behov. Det finns behov bakom alla beteenden. Vi \u00e4ter f\u00f6r att vi har behov av n\u00e4ring. Vi h\u00f6r av oss till v\u00e5ra v\u00e4nner f\u00f6r att vi har behov av kontakt, av gemenskap, av n\u00e4rhet. Vi s\u00e4tter oss p\u00e5 tv\u00e4ren f\u00f6r att vi har behov av sj\u00e4lvbest\u00e4mmande, eller respekt, eller f\u00f6rst\u00e5else. Vi st\u00e4dar f\u00f6r att vi har behov av ordning. Vi avst\u00e5r fr\u00e5n att st\u00e4da f\u00f6r att vi har behov av vila eller f\u00f6r att n\u00e5gon vi \u00e4lskar vill vara n\u00e4ra. Vi g\u00f6r saker f\u00f6r att tillgodose v\u00e5ra behov av lek, av frihet, av empati, av omsorg\u2026<\/p>

Ibland \u00e4r de strategier som m\u00e4nniskor anv\u00e4nder f\u00f6r att tillgodose sina behov inte optimala. De skapar problem som drabbar personen sj\u00e4lv eller dennes omgivning. En elev f\u00f6rs\u00f6ker f\u00e5 respekt genom att sl\u00e5 en klasskamrat. N\u00e5gon s\u00f6ker kontakt genom att skrika rakt ut i klassrummet. Ytterligare n\u00e5gon har behov av lugn och l\u00e4mnar helt sonika klassrummet.<\/p>

F\u00f6r att kunna svara p\u00e5 fr\u00e5gan \u201dVad g\u00f6r jag n\u00e4r en elev g\u00f6r x\/y\/z?\u201d uppst\u00e5r f\u00f6ljdfr\u00e5gan: Varf\u00f6r g\u00f6r eleven just detta?, dvs vilket behov \u00e4r det som eleven f\u00f6rs\u00f6ker tillgodose med hj\u00e4lp av sitt beteende? F\u00f6r om man inte har \u00e5tminstone en teori om det \u00e4r det mycket sv\u00e5rt att svara p\u00e5 fr\u00e5gan vad som b\u00f6r g\u00f6ras. Som pedagog i ett klassrum beh\u00f6ver man tex f\u00f6rh\u00e5lla sig v\u00e4ldigt olika till en elev som inte sitter still p\u00e5 mattelektionerna f\u00f6r att han blir tr\u00f6tt och har behov av att vila och en elev som inte sitter still f\u00f6r att han redan har f\u00f6rst\u00e5tt allt och har behov av stimulans. F\u00f6r den f\u00f6rsta eleven \u00e4r det kanske hj\u00e4lpsamt med korta pauser f\u00f6r att f\u00e5 \u00e5terh\u00e4mtning? Eller st\u00f6dundervisning f\u00f6r att eleven skall komma ikapp och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt slippa k\u00e4mpa sig tr\u00f6tt? F\u00f6r den andra eleven \u00e4r det kanske en sv\u00e5rare mattebok eller m\u00f6jlighet att f\u00e5 l\u00e4sa matte n\u00e5gon eller n\u00e5gra \u00e5rskurser upp som kan g\u00f6ra skillnad?<\/p>

S\u00e5 det f\u00f6rsta tipset jag vill skicka med \u00e4r att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 vilket (eller vilka) behov som ligger bakom elevens problemskapande beteende och att s\u00f6ka l\u00f6sningar som syftar till att eleven f\u00e5r det behovet tillgodosett p\u00e5 ett mer fungerande s\u00e4tt \u00e4n det som hen sj\u00e4lv just nu anv\u00e4nder. F\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 vilket behov det handlar om kan det vara av v\u00e4rde att ocks\u00e5 titta utanf\u00f6r sj\u00e4lva den situation som uppfattas som problematisk. Hur beter sig den h\u00e4r eleven p\u00e5 andra lektioner, i matsalen, p\u00e5 rasten? Hur funkar det i kapprummet, i omkl\u00e4dningsrummet, i samband med utflykter? Genom att ta in information fr\u00e5n flera h\u00e5ll och l\u00e4gga pussel brukar man kunna forma en hypotes om vilket eller vilka behov som ligger bakom elevens beteende.<\/p>

H\u00e4r<\/a> g\u00e5r det att l\u00e4sa lite mer p\u00e5 samma tema och kanske f\u00e5r lite fler uppslag.<\/p>

H\u00e4r<\/a> finns en lista med exempel p\u00e5 behov som alla m\u00e4nniskor har (listan \u00e4r inte komplett).<\/p>

2. Var uppm\u00e4rksam p\u00e5 \u00f6verkrav<\/em><\/strong><\/p>

N\u00e4r man ber en person att g\u00f6ra n\u00e5got finns det en f\u00f6rv\u00e4ntan om att denne har de f\u00f6rm\u00e5gor som kr\u00e4vs f\u00f6r att utf\u00f6ra handlingen. Men ibland st\u00e4ller man \u00f6verkrav, dvs man har h\u00f6gre f\u00f6rv\u00e4ntningar p\u00e5 personens f\u00f6rm\u00e5gor \u00e4n vad denne kan leva upp till. D\u00e4r, i glappet mellan krav och f\u00f6rm\u00e5ga, uppst\u00e5r inte s\u00e4llan problemskapande beteenden.<\/p>

N\u00e4r man tror att en elev har b\u00e4ttre impulskontroll \u00e4n vad hen har, kan man bli f\u00f6rv\u00e5nad och rent av irriterad n\u00e4r hen pratar rakt ut. Likas\u00e5 n\u00e4r man tror att en elev skall kunna l\u00e4gga band p\u00e5 sin affekt, men hen bryter ihop \u00f6ver att beh\u00f6va l\u00e4mna ifr\u00e5n sig sin mobil f\u00f6r att lektionen b\u00f6rjar.<\/p>

H\u00e4r \u00e4r en lista med exempel p\u00e5 f\u00f6rm\u00e5gor som elever beh\u00f6ver i skolan:<\/p>

Sj\u00e4lvmedvetande:<\/em> Ett barn med sv\u00e5righeter h\u00e4r \u00e4r l\u00e4ttdistraherad och agerar reaktivt, snarare \u00e4n eftert\u00e4nksamt.<\/p>

Impulskontroll och sj\u00e4lvbeh\u00e4rskning: <\/em>Barnet kan verka obet\u00e4nksamt eller omoget.<\/p>

Arbetsminne: <\/em>Barnet styrs av milj\u00f6n, snarare \u00e4n av sin egen plan eller vuxnas instruktioner.<\/p>

Tidsuppfattning: <\/em>Barnet kan ha sv\u00e5rt att anpassa sig till deadlines och f\u00f6rst\u00e5 hur l\u00e5ng tid n\u00e5got kommer att ta. Sv\u00e5rt att se framtida konsekvenser av sitt handlande.<\/p>

Affektreglering: <\/em>Barnet reagerar snabbt och visar starka k\u00e4nslor.<\/p>

Sj\u00e4lvmotivation: <\/em>Barnet g\u00f6r det som \u00e4r intressant och har sv\u00e5rt att komma ig\u00e5ng med annat.<\/p>

Sj\u00e4lvorganisering, planering och probleml\u00f6sning: <\/em>Barnet har sv\u00e5rt att h\u00e5lla ordning p\u00e5 sina saker. Blir l\u00e4tt \u00f6verv\u00e4ldigad av st\u00f6rre uppgifter. Arbetar utan plan och hoppar mellan olika delar av uppgiften.<\/p>

Listan kan fyllas p\u00e5 med m\u00e5nga fler f\u00f6rm\u00e5gor som tex. mentalisering, central koherens, hantera sensoriska intryck, att f\u00f6rst\u00e5 och att uttrycka sig, socialt samspel <\/em>och flexibilitet<\/em>.<\/p>

N\u00e4r en elev g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng inte agerar som man \u00f6nskar \u00e4r det l\u00e4mpligt att de vuxna runtomkring reflekterar \u00f6ver vilka f\u00f6rm\u00e5gor som beh\u00f6vs f\u00f6r att utf\u00f6ra beteendet. Man beh\u00f6ver sedan ocks\u00e5 st\u00e4mma av dessa \u00f6nskade f\u00f6rm\u00e5gor mot elevens faktiska f\u00f6rm\u00e5gor. Om det \u00e4r s\u00e5 kraven som st\u00e4lls p\u00e5 eleven \u00f6verstiger hens f\u00f6rm\u00e5gor \u00e4r det inte s\u00e5 konstigt att det \u00f6nskade beteendet uteblir.<\/p>

H\u00e4r m\u00e5ste man vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 att bara f\u00f6r att man vid n\u00e5got tillf\u00e4lle sett en elev klara n\u00e5got betyder det inte att eleven i alla l\u00e4gen klarar samma sak. Det som en elev kan en bra dag \u00e4r det inte alls s\u00e4kert att hen klarar alla andra dagar.<\/p>

S\u00e5 det andra tipset jag vill skicka med \u00e4r att reflektera \u00f6ver vilka f\u00f6rm\u00e5gor som det \u00f6nskade beteendet st\u00e4ller krav p\u00e5 och att kartl\u00e4gga elevens f\u00f6rm\u00e5gor f\u00f6r att se om de matchar. I det fall man kommer fram till att situationen st\u00e4ller \u00f6verkrav p\u00e5 elevens f\u00f6rm\u00e5gor beh\u00f6ver kraven anpassas och kanske beh\u00f6ver eleven ocks\u00e5 st\u00f6d i att utveckla de aktuella f\u00f6rm\u00e5gorna.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Avslutningsvis <\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Jag vill, som jag ocks\u00e5 skrev i min f\u00f6rra text<\/a>, understryka att jag vet att m\u00e5nga skolor i v\u00e5rt land inte erbjuder de f\u00f6ruts\u00e4ttningar som beh\u00f6vs f\u00f6r att pedagoger skall kunna arbeta strukturerat med att f\u00f6rst\u00e5 och f\u00f6rebygga elevers problemskapande beteenden. Det \u00e4r ett stort problem och n\u00e5got som jag skulle \u00f6nska att debatten om skolan handlade om, ist\u00e4llet f\u00f6r att som nu handla om \u201df\u00f6r\u201d och \u201demot\u201d h\u00e5rdare tag (\u201ds\u00e4tta ner foten\u201d\/markera tydligt\/s\u00e4ga till p\u00e5 skarpen). Att skruva p\u00e5 f\u00f6rgasaren \u00e4r inte r\u00e4tt l\u00f6sning f\u00f6r alla bilar som slutat fungera och h\u00e5rdare tag kommer inte att f\u00e5 bort alla fall av problemskapande beteenden i skolan.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Lyssningstips:\u00a0<\/p>

Problemskapande beteenden<\/a>, podden Relatera mera
Barns f\u00f6rm\u00e5gor och f\u00f6r\u00e4ldrars f\u00f6rv\u00e4ntningar<\/a>, podden Relatera mera<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det kom ett mejl ang\u00e5ende texten jag skrev h\u00e4romdagen:\u00a0 Hej! Jag \u00e4r l\u00e4rare och har l\u00e4st massor om detta iPadexempel, som jag sj\u00e4lv befunnit mig i. Alla elever la ifr\u00e5n sig och gick ut till matsalen f\u00f6r lunch men en sprang runt med iPaden i klassrummet, skrattade och tyckte jag skulle jaga hen. I texter […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":12085,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12061"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12061"}],"version-history":[{"count":25,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12061\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12090,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12061\/revisions\/12090"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12085"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12061"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12061"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12061"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}