{"id":12353,"date":"2024-01-06T20:28:26","date_gmt":"2024-01-06T19:28:26","guid":{"rendered":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=12353"},"modified":"2024-01-06T20:33:46","modified_gmt":"2024-01-06T19:33:46","slug":"tydligainstruktioner","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2024\/01\/06\/tydligainstruktioner\/","title":{"rendered":"Tv\u00e5 vanliga orsaker till att barn inte g\u00f6r som vuxna vill"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n

\u201dG\u00f6r s\u00e5 h\u00e4r!\u201d En viktig del i det vuxna ledarskapet \u00e4r att v\u00e4gleda barnen genom att ber\u00e4tta vad de skall g\u00f6ra och hur de skall g\u00f6ra det. F\u00f6r att \u00f6ka chansen att barnen lyckas b\u00f6r vuxnas instruktioner vara tydliga. Det \u00e4r l\u00e4ttare att f\u00f6lja en instruktion som \u00e4r tydlig, \u00e4n en som \u00e4r otydlig, eller hur?<\/p>\n\n

Det kan l\u00e5ta sj\u00e4lvklart och enkelt, att ge tydliga instruktioner, men i praktiken \u00e4r det m\u00e5nga som har sv\u00e5rt f\u00f6r det. Ett misstag som m\u00e5nga vuxna g\u00f6r \u00e4r att inte s\u00e4ga vad barnet skall g\u00f6ra, utan ist\u00e4llet s\u00e4ga vad barnet inte<\/em> skall g\u00f6ra eller vad barnet skall sluta<\/em> g\u00f6ra.<\/p>\n\n

\u201dL\u00e5t inte pastan koka f\u00f6r l\u00e4nge.\u201d<\/em><\/p>\n\n

Chansen att pastakoket blir lyckat \u00f6kar om f\u00f6r\u00e4ldern s\u00e4ger hur l\u00e4nge pastan skall koka.<\/p>\n\n

\u201dDet g\u00e5r nog b\u00e4ttre med l\u00e4xan om du inte h\u00e5ller p\u00e5 med mobilen samtidigt som du g\u00f6r den.\u201d<\/em><\/p>\n\n

F\u00f6r barnet skulle det f\u00f6rmodligen vara mer hj\u00e4lpsamt om f\u00f6r\u00e4ldern st\u00f6ttade i vad hon kan g\u00f6ra f\u00f6r att lyckas med l\u00e4xan, i st\u00e4llet f\u00f6r att bara ber\u00e4tta vad hon inte skall g\u00f6ra.<\/p>\n\n

\u201dDu m\u00e5ste sluta l\u00e4gga dina nycklar p\u00e5 k\u00f6ksb\u00e4nken.\u201d<\/em><\/p>\n\n

Var skall barnet l\u00e4gga dem i st\u00e4llet? Det finns ju en uppsj\u00f6 av alternativ och risken \u00e4r \u00f6verh\u00e4ngande att barnet v\u00e4ljer \u201dfel\u201d och kommer att f\u00e5 ytterligare tills\u00e4gelser av f\u00f6r\u00e4ldern. Det \u00e4r troligare att barnet lyckas g\u00f6ra r\u00e4tt och tillm\u00f6tesg\u00e5 f\u00f6r\u00e4lderns \u00f6nskem\u00e5l om f\u00f6r\u00e4ldern s\u00e4ger var barnet skall l\u00e4gga nycklarna.<\/p>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"instruktioner\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

P\u00e5 mina f\u00f6r\u00e4ldrakurser h\u00e4nder det att deltagarna undrar om de exempel jag givit inte \u00e4r lite \u00f6verdrivna. S\u00e5 d\u00e4r s\u00e4ger v\u00e4l f\u00f6r\u00e4ldrar \u00e4nd\u00e5 inte!? Jag brukar l\u00e4mna fr\u00e5gan \u00f6ppen och uppmuntrar deltagarna att under kommande veckor g\u00f6ra sig sj\u00e4lva uppm\u00e4rksamma p\u00e5 sina egna instruktioner till sina barn. M\u00e5nga kommer tillbaka till n\u00e4stf\u00f6ljande kurstillf\u00e4lle och skrattar lite sj\u00e4lvmedvetet \u00f6ver allt de h\u00f6rt sig sj\u00e4lva s\u00e4ga till sina barn. \u201dSpring inte i trappan\u201d, \u201dDu m\u00e5ste sluta g\u00f6ra dina l\u00e4xor p\u00e5 s\u00f6ndag kv\u00e4ll\u201d, \u201dVispa inte gr\u00e4dden f\u00f6r h\u00e5rt\u201d.<\/p>\n

<\/p>\n

Ett f\u00f6rsta tips f\u00f6r att ge tydliga instruktioner \u00e4r s\u00e5ledes att ber\u00e4tta vad barnet skall g\u00f6ra, i st\u00e4llet f\u00f6r att ber\u00e4tta vad barnet inte skall g\u00f6ra. Ett andra tips \u00e4r att vara s\u00e5 konkret som m\u00f6jligt och ge tillr\u00e4ckligt mycket information f\u00f6r att barnet skall slippa gissa vad det som s\u00e4gs faktiskt betyder.<\/p>\n

<\/p>\n

\u201dDu m\u00e5ste h\u00e5lla ordning p\u00e5 dina grejer.\u201d<\/em><\/p>\n

<\/p>\n

Barnet skulle f\u00f6rmodligen vara mer hj\u00e4lpt av att f\u00f6r\u00e4ldern ber\u00e4ttar vilka grejer det \u00e4r som hon m\u00e5ste h\u00e5lla ordning p\u00e5 och tips p\u00e5 hur man, rent konkret, kan g\u00f6ra f\u00f6r att h\u00e5lla ordning p\u00e5 dem.<\/p>\n

<\/p>\n

\u201dKoncentrera dig!\u201d<\/em><\/p>\n

<\/p>\n

Vad betyder ens det? Och hur g\u00f6r man n\u00e4r man koncentrerar sig?<\/p>\n

<\/p>\n

\u201dDen h\u00e4r g\u00e5ngen f\u00e5r du packa din grejer sj\u00e4lv inf\u00f6r semestern.\u201d<\/em><\/p>\n

<\/p>\n

Vad menas med \u201dgrejer inf\u00f6r semestern\u201d? \u00c4r det kl\u00e4der som avses? Leksaker? F\u00f6rmodligen beh\u00f6ver barnet veta mer: Vilket v\u00e4der kan man r\u00e4kna med? Hur mycket kl\u00e4der \u00e4r rimligt att ta med f\u00f6r en vecka? Skall det h\u00e4nda n\u00e5got s\u00e4rskilt under veckan, som beh\u00f6ver s\u00e4rskilda grejer? Chansen att barnet faktiskt lyckas med uppdraget att packa sina grejer \u00f6kar om barnet f\u00e5r tydlig information.<\/p>\n

<\/p>\n

Aprop\u00e5 att ge tillr\u00e4ckligt tydlig information drar jag mig till minnes ett tillf\u00e4lle n\u00e4r min son var liten, kanske sju \u00e5r. Han skulle \u00e5ka slalom f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen n\u00e5gonsin. Efter ett par gemensamma \u00e5k, d\u00e4r jag h\u00e5llit honom framf\u00f6r mig och han st\u00e5tt mellan mina ben, var det dags f\u00f6r honom att f\u00f6rs\u00f6ka \u00e5ka sj\u00e4lv. Till en b\u00f6rjan gick det bra, men efter hand \u00f6kade hans fart och han \u00e5kte rakt ner f\u00f6r backen. Jag h\u00f6ll mig strax bakom och ropade \u201dSv\u00e4ng!\u201d. Inget h\u00e4nde. Jag upprepade: \u201dDu m\u00e5ste sv\u00e4nga!\u201d Sonen fortsatte i st\u00f6rtloppsstil. (Vi befann oss, tack och lov, i barnbacken.)<\/p>\n

F\u00e4rden slutade i ett orangef\u00e4rgat n\u00e4t, som var uppsp\u00e4nt l\u00e4ngst ner i backen. N\u00e4r jag hade kollat av att sonen var okej och hj\u00e4lpt honom komma loss med armar, ben, stavar och skidor fr\u00e5gade jag: \u201dVarf\u00f6r sv\u00e4ngde du inte, \u00e4lskling? H\u00f6rde du inte att jag ropade?\u201d \u201dJo, jag h\u00f6rde\u201d, svarade han och tillade: \u201dMen mamma, du var inte tillr\u00e4ckligt tydlig, f\u00f6r du sa inte \u00e5t vilket h\u00e5ll jag skulle sv\u00e4nga!\u201d<\/p>\n

<\/p>\n

Sammanfattningsvis: Om ditt barn inte g\u00f6r som du vill kan det bero p\u00e5 att det faktiskt inte \u00e4r tydligt vad du vill. T\u00e4nk p\u00e5 att ber\u00e4tta vad barnet skall g\u00f6ra, i st\u00e4llet f\u00f6r vad barnet inte skall g\u00f6ra, och f\u00f6rs\u00f6k vara s\u00e5 konkret som m\u00f6jligt.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Lyssningstips:<\/strong><\/em> Relatera mera, avsnitt 26: Hur f\u00e5r vi barn att g\u00f6ra som vi vill?<\/a><\/p>\n

L\u00e4stips:<\/strong><\/em> Hur sv\u00e5rt kan det egentligen vara att ber\u00e4tta vad man vill?!<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r att \u00f6ka chansen att barnen lyckas b\u00f6r vuxnas instruktioner vara tydliga. Det \u00e4r l\u00e4ttare att f\u00f6lja en instruktion som \u00e4r tydlig, \u00e4n en som \u00e4r otydlig, eller hur?<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":12358,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[226,227],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12353"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12353"}],"version-history":[{"count":21,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12353\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12378,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12353\/revisions\/12378"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12358"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12353"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12353"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12353"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}