{"id":1357,"date":"2012-03-05T12:02:30","date_gmt":"2012-03-05T10:02:30","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.wordpress.com\/?p=1357"},"modified":"2020-08-09T21:44:00","modified_gmt":"2020-08-09T19:44:00","slug":"fem-tips-till-dig-som-har-trotsiga-barn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2012\/03\/05\/fem-tips-till-dig-som-har-trotsiga-barn\/","title":{"rendered":"Fem tips till dig som har trotsiga barn"},"content":{"rendered":"

S\u00e4g ordet \u201dtrots\u201d och m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ldrar suckar uppgivet. \u201dDet \u00e4r bara att bita ihop och st\u00e5 ut\u201d, tycks den allm\u00e4nna uppfattningen vara. \u201dDet \u00e4r en fas som alla barn skall igenom. Enda tr\u00f6sten \u00e4r att den g\u00e5r \u00f6ver\u2026\u201d<\/p>\n

Vad \u00e4r trots egentligen? Ibland beskrivs det som ett inre tv\u00e5ng hos barnet att ifr\u00e5gas\u00e4tta allt och g\u00f6ra tv\u00e4rtemot \u2013 bara f\u00f6r att hon har f\u00f6rst\u00e5tt att hon kan. Jag har inte s\u00e5 mycket till \u00f6vers f\u00f6r en s\u00e5dan beskrivning av trots. I mitt f\u00f6rra blogginl\u00e4gg argumenterade jag f\u00f6r att allt m\u00e4nskligt beteende syftar till att tillgodose behov<\/a>. Det g\u00e4ller f\u00f6rst\u00e5s \u00e4ven beteenden som kan beskrivas som \u201dtrots\u201d! Behoven bakom trots tror jag \u00e4r sj\u00e4lvst\u00e4ndighetsorienterade. Ett \u201dtrotsigt\u201d barn \u00e4r ett barn som str\u00e4var efter att f\u00e5 mer inflytande \u00f6ver sitt eget liv. Att ta ansvar f\u00f6r sitt eget liv. Att uppleva sig sj\u00e4lv som en duglig, kapabel och kompetent individ.<\/p>\n

\"\"<\/a>Just den h\u00e4r typen av behov \u00f6kar radikalt och n\u00e4stan \u00f6ver en natt vid n\u00e5gra tillf\u00e4llen i livet: f\u00f6rsta g\u00e5ngen i tv\u00e5-tre\u00e5rs\u00e5ldern, sedan igen i sex\u00e5rs\u00e5ldern och ytterligare en g\u00e5ng i ton\u00e5ren. N\u00e4r barnet d\u00e5 pl\u00f6tsligt en morgon s\u00e4ger \u201dkan sj\u00e4lv\u201d och \u201dvill sj\u00e4lv\u201d g\u00e4ller det f\u00f6r oss f\u00f6r\u00e4ldrar att h\u00e4nga med i sv\u00e4ngarna och m\u00f6ta detta \u00f6kade behov av sj\u00e4lvst\u00e4ndighet med \u00f6ppenhet och v\u00e4lkomnande. Tyv\u00e4rr \u00e4r vi s\u00e4llan s\u00e5 kvicka till omst\u00e4llning. Ist\u00e4llet f\u00f6r att svara \u201dh\u00e4rligt \u00e4lskling, klart du skall g\u00f6ra det sj\u00e4lv!\u201d kommer ett h\u00f6gst spontant \u201dn\u00e4men det kan du ju inte alls det!\u201d \u00f6ver l\u00e4pparna. Jesper Juul har sagt det s\u00e5 fantastiskt bra i boken ditt Ditt kompetenta barn<\/em>: det \u00e4r f\u00f6r\u00e4ldrarna, inte barnen, som trotsar! \u201dBarnen blir sj\u00e4lvst\u00e4ndiga och de vuxna blir trotsiga.\u201d<\/p>\n

S\u00e5 hur skall man som f\u00f6r\u00e4lder m\u00f6ta barn som kan och vill sj\u00e4lva, som uttrycker egna uppfattningar p\u00e5 tv\u00e4rs mot omgivningens och som blir arga och besvikna n\u00e4r besluten g\u00e5r dem emot? Den f\u00f6r\u00e4lder som p\u00e5 traditionellt man\u00e9r letar efter ett \u201dverktyg\u201d eller en \u201dmetod\u201d f\u00f6r att \u201dhantera trots\u201d hittar f\u00f6rmodligen strategier som att avleda barnets uppm\u00e4rksamhet, att ignorera det trotsiga beteendet, att l\u00e5ta barnet \u201dlugna ner sig\u201d p\u00e5 sitt rum eller att titta barnet i \u00f6gonen och samtidigt s\u00e4ga \u201dnej!\u201d med skarp r\u00f6st.<\/p>\n

Om f\u00f6r\u00e4ldern ist\u00e4llet fokuserar p\u00e5 vilket behov som barnet f\u00f6rs\u00f6ker tillgodose genom sitt beteende blir f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4ttet ett helt annat. D\u00e5 m\u00f6ter f\u00f6r\u00e4ldern barnet genom att hj\u00e4lpa henne att tillgodose det behov som ligger bakom beteendet<\/em>. F\u00f6r\u00e4ldern str\u00e4var efter att ge barnet st\u00f6rre inflytande \u00f6ver sitt eget liv och skapar m\u00f6jligheter f\u00f6r barnet att uppleva sig som duglig, kapabel och kompetent. Den underliggande tanken \u00e4r att om barnet f\u00e5r hj\u00e4lp att tillgodose sitt behov av sj\u00e4lvst\u00e4ndighet p\u00e5 konstruktiva s\u00e4tt beh\u00f6ver hon inte ta till destruktiva strategier. Annorlunda uttryckt, barnet slipper \u201dtrotsa\u201d.<\/p>\n

\u201dGe mig lite konkreta tips tack!\u201d Jag tycker mig h\u00f6ra din och andra l\u00e4sares uppmaning. D\u00e4rf\u00f6r kommer h\u00e4r n\u00e5gra f\u00f6rslag p\u00e5 s\u00e5dant man kan g\u00f6ra f\u00f6r att hj\u00e4lpa barnet att tillgodose sina behov av sj\u00e4lvst\u00e4ndighet, inflytande, duglighet och kompetens och d\u00e4rmed f\u00f6rebygga \u201dtrots\u201d. (F\u00f6rslagen b\u00f6r naturligtvis anpassas efter barnets \u00e5lder):<\/p>\n

– L\u00e5t barnet best\u00e4mma fler saker sj\u00e4lv \u00e4n vad hon f\u00e5tt g\u00f6ra tidigare: <\/em><\/strong>om hon skall duscha f\u00f6re eller efter middagen, vilka kl\u00e4der hon skall ha p\u00e5 sig, om hon vill f\u00f6lja med mamma till mormor och morfar eller stanna hemma med pappa.<\/p>\n

– Ge barnet ansvar.<\/em><\/strong> Fr\u00e5ga henne g\u00e4rna! \u201dFinns det n\u00e5got h\u00e4r hemma som du skulle vilja ta ansvar f\u00f6r?\u201d Jag minns ett tillf\u00e4lle n\u00e4r min son var fem \u00e5r och jag st\u00e4llde den h\u00e4r fr\u00e5gan till honom. Han svarade genom att g\u00e5 och plocka ut alla skor ur hallgarderoben, skura skohyllan och v\u00e4ggarna i garderoben och sedan st\u00e4lla in alla skor i fin ordning igen. Gissa om hans upplevelse av att vara duglig, kapabel och kompetent \u00f6kade i och med det!<\/p>\n

– Fr\u00e5ga barnet om r\u00e5d.<\/em><\/strong> \u201dTycker du att jag skall v\u00e4lja den r\u00f6da eller den ljusbl\u00e5 skjortan idag? Vilket halsband tycker du att jag skall ta?\u201d<\/p>\n

–\u00a0Ge barnet f\u00f6rtroendefulla uppdrag.<\/em><\/strong> \u201dTror du att du skulle kunna g\u00e5 in och k\u00f6pa en liter mj\u00f6lk om jag v\u00e4ntar h\u00e4r utanf\u00f6r med lillasyster?\u201d L\u00e5t barnet svara i telefon, h\u00e4mta saker i mataff\u00e4ren, hj\u00e4lpa dig l\u00e5sa bilen, sk\u00f6ta l\u00e5neapparaten sj\u00e4lv p\u00e5 biblioteket osv.<\/p>\n

– L\u00e4r barnet nya f\u00e4rdigheter.<\/em><\/strong> Sm\u00f6ra sm\u00f6rg\u00e5sen, s\u00e4tta p\u00e5 dvd-spelaren, skicka sms till morfar, baka en sockerkaka. H\u00e4r kan det ocks\u00e5 vara v\u00e4rt att fr\u00e5ga barnet: \u201dFinns det n\u00e5got du inte kan som du skulle vilja l\u00e4ra dig?\u201d Man kan f\u00e5 de mest underbara svar. T\u00e4nk p\u00e5 att ta dem p\u00e5 allvar! Vill barnet l\u00e4ra sig flyga till m\u00e5nen f\u00e5r ni bryta ner det i genomf\u00f6rbara steg d\u00e4r f\u00f6rsta steget kanske inneb\u00e4r att ni g\u00e5r till biblioteket och l\u00e5nar en bok om astronauter. Vill barnet l\u00e4ra sig g\u00f6ra frivolter kanske ni b\u00f6rjar med kullerbyttor?<\/p>\n

\u2014<\/p>\n

Nyfiken p\u00e5 min bok?<\/strong><\/em> Du kan k\u00f6pa den hos Adlibris<\/a> och Bokus<\/a> .<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4g ordet \u201dtrots\u201d och m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ldrar suckar uppgivet. \u201dDet \u00e4r bara att bita ihop och st\u00e5 ut\u201d, tycks den allm\u00e4nna uppfattningen vara. \u201dDet \u00e4r en fas som alla barn skall igenom. Enda tr\u00f6sten \u00e4r att den g\u00e5r \u00f6ver\u2026\u201d Vad \u00e4r trots egentligen? Ibland beskrivs det som ett inre tv\u00e5ng hos barnet att ifr\u00e5gas\u00e4tta allt och […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":7525,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[48,56,58,76],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1357"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1357"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1357\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7525"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1357"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1357"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1357"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}