{"id":1748,"date":"2012-11-13T15:31:58","date_gmt":"2012-11-13T13:31:58","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.wordpress.com\/?p=1748"},"modified":"2012-11-13T15:31:58","modified_gmt":"2012-11-13T13:31:58","slug":"hur-tror-du-att-ditt-barn-uppfattar-det-du-sager-granser-med-respekt-del-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2012\/11\/13\/hur-tror-du-att-ditt-barn-uppfattar-det-du-sager-granser-med-respekt-del-2\/","title":{"rendered":"Hur tror du att ditt barn uppfattar det du s\u00e4ger? (Gr\u00e4nser med respekt, del 2)"},"content":{"rendered":"

N\u00e4r jag leder mina f\u00f6r\u00e4ldrakurser brukar jag fr\u00e5ga deltagarna: \u201dN\u00e4r ditt barn g\u00f6r som du vill, snarare \u00e4n som hon sj\u00e4lv skulle f\u00f6redra (n\u00e4r hon plockar upp kl\u00e4derna fr\u00e5n golvet, dukar av tallriken, s\u00e4nker ljudet p\u00e5 stereon), vad tror du att anledningen \u00e4r?\u201d Efter en inledande l\u00e5ng stunds eftertanke (det h\u00e4r \u00e4r ju inget som vi f\u00f6r\u00e4ldrar g\u00e5r omkring och funderar p\u00e5 dagligdags) kommer lite olika svar:<\/p>\n

– F\u00f6r att jag blir glad.
\n– F\u00f6r att f\u00e5 veckopeng.
\n– F\u00f6r att hon vet att det \u00e4r s\u00e5 man g\u00f6r.
\n– F\u00f6r att annars blir det ingen tv.
\n– F\u00f6r att slippa tjat och sk\u00e4ll.
\n– F\u00f6r att det k\u00e4nns bra att hj\u00e4lpa till.
\n– F\u00f6r att hennes mamma \u00e4r bra p\u00e5 att ge henne d\u00e5ligt samvete.
\n– F\u00f6r att slippa k\u00e4nna sig som en d\u00e5lig m\u00e4nniska.<\/i><\/p>\n

I dessa svar g\u00e5r att urskilja fyra huvudsakliga anledningar till att barn g\u00f6r som f\u00f6r\u00e4ldrarna vill, snarare \u00e4n som de sj\u00e4lva skulle f\u00f6redra. Det handlar om r\u00e4dsla<\/i> (f\u00f6r den vuxnes ilska, f\u00f6r att f\u00e5 ett straff eller g\u00e5 miste om en bel\u00f6ning), om undvikande av skamk\u00e4nslor<\/i> (tanken att man \u00e4r en d\u00e5lig m\u00e4nniska) och skuldk\u00e4nslor<\/i> samt om lust att bidra<\/i>.<\/p>\n

N\u00e4sta fr\u00e5ga \u00e4r enklare. Den handlar om vilken man skulle \u00f6nska att anledningen vore. H\u00e4r \u00e4r alla f\u00f6r\u00e4ldrar r\u00f6rande eniga om att r\u00e4dsla, skuld och skam g\u00e5r bort! Man vill att barnen skall agera utifr\u00e5n en lust att bidra. Man hyser en f\u00f6rhoppning om att barnen skall bry sig om vad andra m\u00e4nniskor beh\u00f6ver och helt enkelt vilja<\/em> bidra till att det blir bra f\u00f6r dem.<\/p>\n

Jag \u00e4r \u00f6vertygad om att detta \u00e4r en realistisk f\u00f6rhoppning. Det finns en hel del forskning som tyder p\u00e5 att barn f\u00f6ds med en f\u00f6rm\u00e5ga att uppfatta andra m\u00e4nniskors behov och en vilja att bidra till att de blir tillgodosedda. Barn \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 samarbete. Men det kr\u00e4vs att vi ger dem schyssta f\u00f6ruts\u00e4ttningar. Vi beh\u00f6ver uttrycka oss p\u00e5 ett s\u00e4tt som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r barnen att beh\u00e5lla kontakten med sin medf\u00f6dda empati och vilja att samarbeta. G\u00f6r vi det? G\u00f6r du det?<\/p>\n


\nSaker vuxna s\u00e4ger som v\u00e4cker r\u00e4dsla, skam och skuld hos barnet<\/b><\/p>\n

Jag v\u00e5gar p\u00e5st\u00e5 att det allra mesta som vuxna s\u00e4ger till barnen f\u00f6r att f\u00e5 dem att f\u00f6r\u00e4ndra sitt beteende inte g\u00f6r n\u00e5got som helst utslag p\u00e5 barnens inbyggda \u201dempatiradar\u201d. Om det som s\u00e4gs alls passerar barnets uppm\u00e4rksamhetstr\u00f6skel \u00e4r det betydligt vanligare att det v\u00e4cker r\u00e4dsla, skuld eller skam. Innan jag skriver om vad vuxna brukar s\u00e4ga vill jag ge dig som l\u00e4ser chansen att bli uppm\u00e4rksam p\u00e5 hur du sj\u00e4lv pratar. D\u00e4rf\u00f6r har jag h\u00e4r nedan beskrivit tv\u00e5 olika konfliktsituationer. Om du vill kan du f\u00f6r var och en av situationerna fundera p\u00e5, eller skriva ned, vad du tror att du skulle s\u00e4ga om det var ditt barn.<\/p>\n

\"\"<\/a>Klockan \u00e4r tio i \u00e5tta och du vill vara ute ur huset senast klockan \u00e5tta f\u00f6r att hinna i tid till jobbet. Din fem\u00e5rige son sitter i pyjamas framf\u00f6r tv:n. N\u00e4r du ber honom st\u00e4nga av och kl\u00e4 p\u00e5 sig s\u00e4ger han \u201dNej, jag vill inte. Jag vill kolla klart p\u00e5 Bolibompa.\u201d Du k\u00e4nner dig stressad och vill att han kommer p\u00e5 en g\u00e5ng. Vad s\u00e4ger du till din honom?<\/i><\/p>\n

Ni kommer in genom d\u00f6rren och din 10-\u00e5riga dotter sl\u00e4nger jackan och v\u00e4skan p\u00e5 golvet innan hon s\u00e4tter fart mot datorn. Du ropar efter henne att hon skall h\u00e4nga upp sina grejer och hon svarar: \u201dAh men, spelar roll! Jag skall ju \u00e4nd\u00e5 anv\u00e4nda dem i morgon igen!\u201d Du \u00e4r less p\u00e5 att n\u00e4stan varje dag s\u00e4ga till henne om detta och vill verkligen att hon skall ta hand om sina saker. Vad s\u00e4ger du till henne?<\/i><\/p>\n

Det finns \u00e5tminstone tio vanliga s\u00e4tt som f\u00f6r\u00e4ldrar bem\u00f6ter barn p\u00e5 i konfliktsituationer som dessa \u2013 s\u00e4tt som v\u00e4cker r\u00e4dsla, skam eller skuld hos barnen, snarare \u00e4n empati. Jag listar dem h\u00e4r nedan.<\/p>\n

Hota
\n<\/i>Om du inte st\u00e4nger av tv:n nu s\u00e5 f\u00e5r du inte titta imorgon.
\nNu r\u00e4knar jag till tre och om du inte h\u00e4ngt upp din jacka d\u00e5 s\u00e5 blir jag arg.<\/p>\n

Muta
\n<\/i>Om du kommer med en g\u00e5ng s\u00e5 f\u00e5r du \u00e5ka p\u00e5 mina axlar till dagis.
\nOm du tar hand om dina grejer utan tjat fr\u00e5n och med nu s\u00e5 f\u00e5r du tio minuters extra datatid.<\/p>\n

Befalla\/f\u00f6rbjuda
\n<\/i>Du f\u00e5r inte titta klart. S\u00e5 enkelt \u00e4r det. St\u00e4ng av nu!
\nNu tar du hand om dina grejer! Inget snack!<\/p>\n

D\u00f6ma
\n<\/i>Det \u00e4r inte okej att strunta i vad jag s\u00e4ger!
\nDu \u00e4r slappt att l\u00e5ta sina grejer ligga p\u00e5 hallgolvet!<\/p>\n

Uttrycka vad barnet borde f\u00f6rst\u00e5
\n<\/i>Vi skall g\u00e5 ut genom d\u00f6rren om tio minuter. Du borde fatta att det \u00e4r dags att st\u00e4nga av tv:n nu.
\nDu \u00e4r tio \u00e5r! Man tycker ju att du skulle fatta att grejer inte kan ligga framme p\u00e5 golvet.<\/p>\n

Ber\u00e4tta vad barnet f\u00f6rtj\u00e4nar\/inte f\u00f6rtj\u00e4nar\/\u00e4r v\u00e4rd\/inte \u00e4r v\u00e4rd
\n<\/i>Jag hade t\u00e4nkt \u00e5ka till parken med dig efter dagis idag. Men det \u00e4r du inte v\u00e4rd om du h\u00e5ller p\u00e5 och tjafsar s\u00e5 h\u00e4r.
\nOch du tror att du skall f\u00e5 en ny jacka? Du f\u00f6rtj\u00e4nar ingen ny jacka n\u00e4r du inte kan ta hand om den du har.<\/p>\n

Etikettera
\n<\/i>Du \u00e4r s\u00e5 trotsig!
\nMen vad du \u00e4r lat!<\/p>\n

L\u00e4gga skulden f\u00f6r sina k\u00e4nslor och handlingar p\u00e5 barnet
\n<\/i>T\u00e4nk att du alltid g\u00f6r mig s\u00e5 stressad!
\nDu g\u00f6r mig s\u00e5 besviken n\u00e4r du l\u00e4mnar dina grejer p\u00e5 golvet!<\/p>\n

Psykologisera
\n<\/i>S\u00e5 h\u00e4r g\u00f6r du bara f\u00f6r att f\u00e5 min uppm\u00e4rksamhet.
\nG\u00f6r du s\u00e5 h\u00e4r f\u00f6r att testa mina gr\u00e4nser?<\/p>\n

St\u00e4lla pedagogiska fr\u00e5gor
\n<\/i>Hur skulle det k\u00e4nnas f\u00f6r dig om jag inte kom n\u00e4r du hade br\u00e5ttom n\u00e5gonstans?
\nHur tror du att det k\u00e4nns f\u00f6r mig att beh\u00f6va plocka undan dina grejer?<\/p>\n

Det \u00e4r mycket m\u00f6jligt att barn som m\u00f6ts p\u00e5 n\u00e5got av de h\u00e4r s\u00e4tten f\u00f6r\u00e4ndrar sitt beteende p\u00e5 det s\u00e4tt som den vuxne \u00f6nskar. Men anledningen \u00e4r, som jag sa tidigare, knappast att barnet har f\u00f6rst\u00e5tt vad som \u00e4r viktigt f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldern och f\u00e5tt en l\u00e4ngtan att bidra till det. Ist\u00e4llet \u00e4r det r\u00e4dsla, skuld och skam som \u00e4r det verksamma mekanismerna. R\u00e4dslan \u00e4r tydligaste n\u00e4r det g\u00e4ller de tre f\u00f6rsta punkterna p\u00e5 listan. Skulden och skammen \u00e5terfinns i \u00f6vriga sju.<\/p>\n


\nS\u00e5 d\u00e4r sa min mamma alltid!<\/b><\/p>\n

N\u00e4r deltagarna p\u00e5 mina f\u00f6r\u00e4ldrakurser ser den h\u00e4r listan relaterar de ofta till sin egen uppv\u00e4xt. De allra flesta k\u00e4nner igen att deras egna f\u00f6r\u00e4ldrar anv\u00e4nde ett, eller oftast flera, av de h\u00e4r s\u00e4tten att tillr\u00e4ttavisa. \u201dHur var det f\u00f6r dig n\u00e4r dina f\u00f6r\u00e4ldrar sa s\u00e5 h\u00e4r?\u201d brukar jag fr\u00e5ga. Ett typiskt svar p\u00e5 den fr\u00e5gan \u00e4r: \u201dMan blev ju r\u00e4dd. Eller k\u00e4nde sig dum eller fick d\u00e5ligt samvete. Och s\u00e5 gjorde man som de sa\u2026\u201d<\/p>\n

Deltagarna i mina grupper brukar ocks\u00e5 ber\u00e4tta om hur relationen till de egna f\u00f6r\u00e4ldrarna p\u00e5verkades n\u00e4r tillr\u00e4ttavisningarna v\u00e4ckte r\u00e4dsla, skam eller skuld. En del ber\u00e4ttar om f\u00f6rakt eller fientlighet gentemot f\u00f6r\u00e4ldrarna och hur detta tog sig uttryck b\u00e5de i aktivt och passivt motst\u00e5nd och uppror. Andra talar om hur de blev duktiga p\u00e5 att ljuga, skylla ifr\u00e5n sig och smyga. Det finns ocks\u00e5 de som beskriver hur de inte upplevde sig ha n\u00e5got annat val \u00e4n att lyda. De s\u00e4ger att relationen till f\u00f6r\u00e4ldrarna s\u00e4kert \u201ds\u00e5g bra ut\u201d p\u00e5 ytan, men att den saknade v\u00e4rme och uppriktighet och att de undvek att ber\u00e4tta om sina verkliga tankar och k\u00e4nslor.<\/p>\n

–> K\u00e4nner du igen dina egna f\u00f6r\u00e4ldrar i listan? Vad gjorde de? Och hur var det f\u00f6r dig?<\/p>\n


\n\u00c5h nej, s\u00e5 d\u00e4r s\u00e4ger ju jag till mina barn!<\/b><\/p>\n

Det \u00e4r inte heller helt ovanligt att f\u00f6r\u00e4ldrar som ser den h\u00e4r listan f\u00e5r lite d\u00e5ligt samvete. Om du tillh\u00f6r de som f\u00e5r skuldk\u00e4nslor vill jag g\u00e4rna uppmuntra dig att ocks\u00e5 p\u00e5minna dig om orsaken till att du s\u00e4ger s\u00e5 h\u00e4r. Jag \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 att du vill ditt barn v\u00e4l! Det \u00e4r f\u00f6r att hj\u00e4lpa henne, f\u00f6r att l\u00e4ra henne hur saker och ting fungerar och vad som passar sig som du pratar s\u00e5 h\u00e4r till henne, eller hur?! Om du k\u00e4nner igen dig sj\u00e4lv i listan betyder det inte att du \u00e4r en \u201dd\u00e5lig f\u00f6r\u00e4lder\u201d. F\u00f6rmodligen \u00e4r du en v\u00e4ldigt v\u00e4lmenande f\u00f6r\u00e4lder! Kanske \u00e4r du ocks\u00e5 en f\u00f6r\u00e4lder som \u00e4r nyfiken p\u00e5 hur du fram\u00f6ver skulle kunna uttrycka dig p\u00e5 andra s\u00e4tt, som skulle k\u00e4nnas b\u00e4ttre? I s\u00e5 fall hoppas jag att du vill l\u00e4sa mina inl\u00e4gg under kommande veckor som handlar om just det: Hur man kan ber\u00e4tta f\u00f6r barnen om sina behov p\u00e5 s\u00e4tt som \u00f6kar chansen f\u00f6r att de vill<\/i> lyssna och vill<\/i> ta h\u00e4nsyn.<\/p>\n

Mer l\u00e4sning: Hj\u00e4lp, jag vill g\u00f6ra annorlunda! (Gr\u00e4nser med respekt, del 1)<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r jag leder mina f\u00f6r\u00e4ldrakurser brukar jag fr\u00e5ga deltagarna: \u201dN\u00e4r ditt barn g\u00f6r som du vill, snarare \u00e4n som hon sj\u00e4lv skulle f\u00f6redra (n\u00e4r hon plockar upp kl\u00e4derna fr\u00e5n golvet, dukar av tallriken, s\u00e4nker ljudet p\u00e5 stereon), vad tror du att anledningen \u00e4r?\u201d Efter en inledande l\u00e5ng stunds eftertanke (det h\u00e4r \u00e4r ju inget som […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":7525,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46,43],"tags":[48,56,58,61,63,65,70],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1748"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1748"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1748\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7525"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}