{"id":2388,"date":"2013-03-25T10:07:08","date_gmt":"2013-03-25T09:07:08","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=2388"},"modified":"2022-04-10T08:48:58","modified_gmt":"2022-04-10T06:48:58","slug":"darfor-ar-jag-kritisk-mot-beloningssystem-for-barn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2013\/03\/25\/darfor-ar-jag-kritisk-mot-beloningssystem-for-barn\/","title":{"rendered":"D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r jag kritisk mot bel\u00f6ningssystem f\u00f6r barn"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Visst vore det underbart med ett barn som alltid plockade undan sina saker? Som dukade av efter sig? Som hj\u00e4lpte till med tv\u00e4tt och st\u00e4dning? Som gjorde l\u00e4xorna utan tjat? Som gick och lade sig utan tjafs p\u00e5 kv\u00e4llen? Och s\u00e5g till att komma upp p\u00e5 morgonen?<\/p>

F\u00f6r att slippa allt tjat och br\u00e5k och f\u00f6rm\u00e5 barnet att g\u00f6ra det vi \u00f6nskar kan n\u00e5gon form av bel\u00f6ningssystem f\u00f6refalla lockande. Varje g\u00e5ng barnet plockar undan sina leksaker utan att f\u00f6r\u00e4ldern beh\u00f6ver p\u00e5minna om det f\u00e5r hon tex en glaskula eller en guldstj\u00e4rna. Efter fem eller tio kulor (eller stj\u00e4rnor), eller hur m\u00e5nga man nu har best\u00e4mt, f\u00e5r hon sedan en bel\u00f6ning. Spela ett spel med mamma. Myskv\u00e4ll i tv-soffan. Kli p\u00e5 ryggen.<\/p>

En del f\u00f6r\u00e4ldrar, som pr\u00f6var ett s\u00e5dant h\u00e4r system vittnar, \u00e5tminstone till en b\u00f6rjan, om hur bra det fungerar. Pl\u00f6tsligt \u00e4r tjatet ett minne blott. Undanplockningen av alla leksaker sker f\u00f6re middagen ist\u00e4llet f\u00f6r efter Bolibompa och 18 p\u00e5minnelser. \u00c4r inte det fantastiskt, s\u00e5 s\u00e4g?!<\/p>

Nej, jag tycker faktiskt inte att det \u00e4r s\u00e5 fantastiskt! F\u00f6r mig f\u00f6refaller det mer som dressyr \u00e4n som ett respektfullt s\u00e4tt att fostra barn. Och visst, dressyr \u201dfungerar\u201d i bem\u00e4rkelsen att barnen g\u00f6r som man vill. Men jag tycker ocks\u00e5 att man som f\u00f6r\u00e4lder b\u00f6r st\u00e4lla sig fr\u00e5gan \u201dvad vill jag skall vara anledningen till att barnet g\u00f6r det h\u00e4r?\u201d<\/i>.<\/p>

Jag tror att n\u00e4r vi verkligen funderar p\u00e5 det, s\u00e5 vill vi att allt som v\u00e5ra barn g\u00f6r antingen skall ha sin grund i deras egen vilja eller i deras h\u00e4nsyn och respekt f\u00f6r andra m\u00e4nniskors behov. Vi vill att barnen skall duka av, plocka upp sina grejer, b\u00e4dda s\u00e4ngen, svara artigt och hj\u00e4lpa till med tv\u00e4tten helt enkelt f\u00f6r att de vill<\/i> g\u00f6ra det. F\u00f6r att de upplever att det \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r hela familjen. Inte<\/i> f\u00f6r att de f\u00e5r en bel\u00f6ning f\u00f6r att g\u00f6ra det.<\/p>

\u201dMen jag ser hellre att mitt barn plockar upp sina grejer f\u00f6r att hon f\u00e5r en bel\u00f6ning, \u00e4n att hon inte g\u00f6r det alls\u201d, s\u00e4ger kanske n\u00e5gon. D\u00e5 vill jag svara att barnets lydnad k\u00f6ps till ett mycket h\u00f6gt pris! F\u00f6r b\u00e5de barnet och f\u00f6r\u00e4ldern. I det f\u00f6ljande skall jag visa p\u00e5 n\u00e5gra av de m\u00e5nga risker som jag ser med att bel\u00f6na sitt barn f\u00f6r gott uppf\u00f6rande.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Barnets inre styrning s\u00e4tts ur spel<\/i><\/b><\/p>

Det f\u00f6rsta problemet med att bel\u00f6na gott uppf\u00f6rande \u00e4r att man l\u00e4r barnet att \u00e5sidos\u00e4tta sin egen inre styrning, sin egen vilja, och ist\u00e4llet styras av yttre bel\u00f6ningar. Det kan kanske \u201dfungera\u201d s\u00e5 l\u00e4nge barnet \u00e4r litet och f\u00f6r\u00e4ldern har full kontroll \u00f6ver de bel\u00f6ningar som delas ut. Men den kontrollen best\u00e5r inte f\u00f6r alltid. En vacker dag st\u00e5r barnet kanske d\u00e4r med l\u00f6ftet fr\u00e5n en klasskamrat att han f\u00e5r tre Pok\u00e9monkort om han v\u00e5gar s\u00e4ga till Lisa att hon \u00e4r ful. D\u00e5<\/i> vill vi som f\u00f6r\u00e4ldrar g\u00e4rna att barnets inre styrning skall fungera! En f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s att vi inte sj\u00e4lva har satt denna inre styrning ur spel genom att l\u00e4ra barnet att agera med m\u00e5let om en bel\u00f6ning f\u00f6r \u00f6gonen.<\/p>


Barnet blir beroende av bel\u00f6ning som bekr\u00e4ftelse<\/i><\/b><\/p>

Jag pratade f\u00f6r ett tag sedan med en mamma som ber\u00e4ttade att hennes son kommit hem helt f\u00f6rkrossad fr\u00e5n skolan en dag. I den skolan satte fr\u00f6ken po\u00e4ng p\u00e5 barnens uppf\u00f6rande. De som gjort n\u00e5got s\u00e4rskilt bra f\u00f6r en klasskamrat fick l\u00e4gga en glaskula i en burk som klassen hade gemensamt. N\u00e4r burken var full skulle klassen f\u00e5 en bel\u00f6ning. Den h\u00e4r pojken hade just den h\u00e4r dagen delat med sig av sin frukt till en klasskamrat, som hade gl\u00f6mt sin hemma. Pojken hade varit s\u00e4ker p\u00e5 att f\u00e5 en glaskula f\u00f6r det. Men fr\u00f6ken hade inte gett honom n\u00e5gon och nu var han allts\u00e5 j\u00e4tteledsen. Det kvittade att mamman upprepade f\u00f6r honom hur sn\u00e4ll och omt\u00e4nksam han hade varit. Han hade inte f\u00e5tt n\u00e5gon glaskula! Ber\u00e4ttelsen visar hur bel\u00f6ningssystem g\u00f6r barnen beroende av bel\u00f6ningar som bekr\u00e4ftelse. Den h\u00e4r pojken hade f\u00f6rlorat f\u00f6rm\u00e5gan att ge sig sj\u00e4lv en klapp p\u00e5 axeln och s\u00e4ga \u201ddet d\u00e4r gjorde jag bra\u201d. Fick han ingen glaskula s\u00e5 k\u00e4nde han de som att hans goda handling inte r\u00e4knades!<\/p>


Barnet blir f\u00f6rvirrat<\/i><\/b><\/p>

\u201dOm du sover i din egen s\u00e4ng hela natten, s\u00e5 f\u00e5r du en guldstj\u00e4rna.\u201d Det h\u00e4r p\u00e5st\u00e5endet uppfattar barnet som ett val: \u201dAntingen sover du i din egen s\u00e4ng och f\u00e5r en guldstj\u00e4rna eller s\u00e5 sover du hos oss, men d\u00e5 f\u00e5r du ingen guldstj\u00e4rna. Det \u00e4r upp till dig att v\u00e4lja.\u201d Problemet \u00e4r att det \u00e4r ett l\u00e5tsasval. Det tv\u00e5 alternativen \u00e4r inte j\u00e4mnb\u00f6rdiga, vilket barnet, som kommer till f\u00f6r\u00e4ldrarnas s\u00e4ng p\u00e5 natten, snart blir varse. F\u00f6r vad g\u00f6r mamma och pappa n\u00e4r barnet kommer? Ja, inte lyfter de p\u00e5 t\u00e4cket och respekterar barnets val! Ist\u00e4llet b\u00f6rjar de argumentera med barnet. P\u00e5minna om bel\u00f6ningen. Hota om utebliven bel\u00f6ning. Lyfta tillbaka barnet till sin egen s\u00e4ng. Kanske blir de till och med arga. Och barnet fattar ingenting! Var det inte ett val? Varf\u00f6r sa mamma och pappa d\u00e5 det? Kan man inte lita p\u00e5 dem? F\u00f6rvirringen f\u00f6r barnet \u00e4r total.<\/p>


Barnet b\u00f6rjar g\u00f6ra likadant mot sina syskon och v\u00e4nner<\/i><\/b><\/p>

– Mamma, om du g\u00f6r en sm\u00f6rg\u00e5s till mig s\u00e5 f\u00e5r du en kram!
– Du kan g\u00f6ra en sm\u00f6rg\u00e5s sj\u00e4lv om du \u00e4r hungrig.
– D\u00e5 f\u00e5r du ingen kram p\u00e5 hela dagen.<\/i><\/p>

Det som verkade som en s\u00e5 bra id\u00e9, att bel\u00f6na gott uppf\u00f6rande, k\u00e4nns f\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ldrar som en mindre bra id\u00e9 n\u00e4r de ser att barnet tar efter och f\u00f6rs\u00f6ker till\u00e4mpa samma system p\u00e5 dem sj\u00e4lva. \u00c4n v\u00e4rre k\u00e4nns det n\u00e4r man ser och h\u00f6r att barnet anv\u00e4nder bel\u00f6ningar f\u00f6r att styra sina syskon och v\u00e4nner. N\u00e4r Lisa s\u00e4ger till Stina att hon f\u00e5r l\u00e5na hennes finaste docka om hon blandar ett glas saft till Lisa, blir f\u00f6r\u00e4ldrarna f\u00f6rf\u00e4rade. \u201dS\u00e5 g\u00f6r man inte! Stina f\u00e5r sj\u00e4lvklart l\u00e5na din docka \u00e4nd\u00e5, ni \u00e4r ju v\u00e4nner! V\u00e4nner l\u00e5nar ut saker till varandra!\u201d Men hur skall Lisa kunna f\u00f6rst\u00e5 att det \u00e4r fel att muta syskon och kompisar till att g\u00f6ra det hon vill? Hon g\u00f6r ju bara som mamma och pappa g\u00f6r!<\/p>


Barnet b\u00f6rjar f\u00f6rhandla om bel\u00f6ningar<\/i><\/b><\/p>

Ytterligare ett problem, som m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ldrar vittnar om, \u00e4r att bel\u00f6ningssystemet s\u00e5 sm\u00e5ningom drabbas av inflation. Insatserna h\u00f6js. Barnet vill pl\u00f6tsligt ha tv\u00e5 guldstj\u00e4rnor f\u00f6r att plocka upp sina egna saker. Eftersom f\u00f6r\u00e4lderns behov av ordning och reda inte har f\u00f6r\u00e4ndrats st\u00e5r han eller hon inf\u00f6r valet att hosta upp tv\u00e5 guldstj\u00e4rnor eller att st\u00e4da sj\u00e4lv. Sedan dr\u00f6jer det inte l\u00e4nge f\u00f6rr\u00e4n man m\u00f6ts av krav p\u00e5 tre guldstj\u00e4rnor\u2026 Med ett bel\u00f6ningssystem l\u00e4r sig barnet snart de smartaste s\u00e4tten att dra f\u00f6rdel av det och utvecklar attityden ”vad tj\u00e4nar jag p\u00e5 att g\u00f6ra det?”.<\/p>


Barnet v\u00e4ljer bort samarbete<\/i><\/b><\/p>

En l\u00e4rare jag tr\u00e4ffade en g\u00e5ng ber\u00e4ttade om en pojke i hennes klass, som n\u00e4stan alltid var sen in fr\u00e5n rasten. F\u00f6r att r\u00e5da bot p\u00e5 det hade hon tillsammans med pojken kommit \u00f6verens om att varje g\u00e5ng som han kom in i tid skulle han f\u00e5 en \u00e4rta att l\u00e4gga i en burk. N\u00e4r han hade tio \u00e4rtor i burken skulle han f\u00e5 vara inne med henne p\u00e5 rasten och sudda tavlan, v\u00e4dra och plocka i ordning. N\u00e5got som han verkligen s\u00e5g fram emot. En dag h\u00e4nde det att en liten flicka kl\u00e4ttrat upp p\u00e5 en mur p\u00e5 skolg\u00e5rden och inte kunde komma ner. L\u00e4raren s\u00e5g hur hon ropade p\u00e5 pojken och bad honom om hj\u00e4lp och h\u00f6rde sedan pojken svara: \u201dtyv\u00e4rr, jag hinner inte hj\u00e4lpa dig! Jag m\u00e5ste g\u00e5 in.\u201d L\u00e4raren ins\u00e5g att hon, genom sitt bel\u00f6ningssystem, hade skapat en situation d\u00e4r pojken prioriterade att f\u00e5 sin bel\u00f6ning framf\u00f6r att hj\u00e4lpa en kamrat!<\/p>


F\u00f6r att sammanfatta\u2026<\/i><\/b><\/p>

Innan du som f\u00f6r\u00e4lder best\u00e4mmer dig f\u00f6r att inf\u00f6ra ett bel\u00f6ningssystem f\u00f6r att f\u00e5 ditt barn att g\u00f6ra som du vill \u2013 st\u00e4ll dig sj\u00e4lv fr\u00e5gan vad du har f\u00f6r m\u00e5l i ditt f\u00f6r\u00e4ldraskap! Vill du fostra ett barn som l\u00e4r sig att det \u00e4r klokt att g\u00f6ra som n\u00e5gon annan s\u00e4ger, bara man sj\u00e4lv tj\u00e4nar p\u00e5 det? Eller vill du att ditt barn skall utvecklas till en sj\u00e4lvst\u00e4ndig, ansvarsfull och samarbetsvillig individ?<\/p>

Mer p\u00e5 samma tema:<\/strong><\/p>

Tjat, hot och mutor fungerar! Eller?
<\/a>
Bel\u00f6na ”r\u00e4tt” beteende eller f\u00f6rst\u00e5 vad barnet beh\u00f6ver?
<\/a>
En liten bel\u00f6ning \u00e4r v\u00e4l aldrig fel?<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

F\u00f6r\u00e4ldrakurs:<\/strong><\/p>

Ny kurs startar 29 april i Stockholm –><\/a><\/p>

K\u00e4mpar du i ditt f\u00f6r\u00e4ldraskap? Vill du f\u00f6rst\u00e5 ditt barn och dig sj\u00e4lv b\u00e4ttre? Skulle du \u00f6nska mer samarbete och mindre motarbete i din familj?<\/p>

Kursen kommunikation och konflikthantering med barn och unga riktar sig till f\u00f6r\u00e4ldrar till barn och unga mellan 2 och 18 \u00e5r.<\/p>

Kursen bygger inte p\u00e5 f\u00f6renklande metoder som hot, mutor och ber\u00f6m. Eftersom alla m\u00e4nniskor, b\u00e5de barn och vuxna, \u00e4r olika f\u00e5r du som deltagare ist\u00e4llet hj\u00e4lp att f\u00f6rst\u00e5 just ditt barn och dig sj\u00e4lv. Du f\u00e5r ocks\u00e5 hj\u00e4lp att hitta l\u00f6sningar som kan hj\u00e4lpa din familj att utvecklas p\u00e5 s\u00e4tt som ni \u00f6nskar och m\u00e5r bra av.<\/p>

Mer information h\u00e4r –><\/a><\/p><\/div><\/div>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Visst vore det underbart med ett barn som alltid plockade undan sina saker? Som dukade av efter sig? Som hj\u00e4lpte till med tv\u00e4tt och st\u00e4dning? Som gjorde l\u00e4xorna utan tjat? Som gick och lade sig utan tjafs p\u00e5 kv\u00e4llen? Och s\u00e5g till att komma upp p\u00e5 morgonen? F\u00f6r att slippa allt tjat och br\u00e5k och […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":2405,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46,41],"tags":[48,51,56,58,61],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2388"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2388"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2388\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11703,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2388\/revisions\/11703"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2405"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2388"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2388"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2388"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}