{"id":3889,"date":"2015-02-10T09:51:23","date_gmt":"2015-02-10T08:51:23","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=3889"},"modified":"2023-07-13T15:55:05","modified_gmt":"2023-07-13T13:55:05","slug":"titta-en-rod-bil-om-varfor-vuxna-avleder-barn-och-varfor-barn-ogillar-att-bli-avledda","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2015\/02\/10\/titta-en-rod-bil-om-varfor-vuxna-avleder-barn-och-varfor-barn-ogillar-att-bli-avledda\/","title":{"rendered":"”Titta, en r\u00f6d bil!” Om varf\u00f6r vuxna avleder barn och varf\u00f6r barn ogillar att bli avledda"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

– Vi bekymrar oss inte om det nu. Skall vi se om det \u00e4r n\u00e5got bra p\u00e5 tv?
– Vet du vad som brukar hj\u00e4lpa n\u00e4r man \u00e4r ledsen? En kaka! Vill du ha en kaka?
– Titta, en f\u00e5gel!
<\/em><\/p>

Vi har nog alla gjort det. F\u00f6rs\u00f6kt f\u00e5 ett barn att sl\u00e4ppa en k\u00e4nsla genom att uppmuntra till skiftat fokus. Fr\u00e5n den tappade glassen till tv:n. Fr\u00e5n den inst\u00e4llda lektr\u00e4ffen till kakburken. Fr\u00e5n skraps\u00e5ret p\u00e5 kn\u00e4et till pippin i tr\u00e4det.<\/p>

\"5234898205_b424c522c6_z\"<\/p>

Bild: ellyn.<\/a> Licens –><\/a><\/p>

Ibland, n\u00e4r jag k\u00e4nt mig stressad, har jag gjort det f\u00f6r att vinna tid. Jag har uppmuntrat min dotter att skifta fokus \u2013 \u201dTitta, en f\u00e5gel!\u201d – och snabbt som \u00f6gat h\u00e4llt ner henne i overallen. Ibland har jag gjort det f\u00f6r att jag inte st\u00e5r ut med barnets k\u00e4nslor. Jag har inte orkat lyssna mer p\u00e5 min sons gr\u00e5t eller k\u00e4nt mig illa till mods av att se honom f\u00f6rtvivlad. Men oftast har jag gjort det i v\u00e4lmening. Jag vill hj\u00e4lpa mina barn att slippa ifr\u00e5n sm\u00e4rtan, sorgen, oron, r\u00e4dslan, ilskan\u2026 F\u00f6r jag vet hur det k\u00e4nns. Det \u00e4r jobbiga k\u00e4nslor.<\/p>

V\u00e4lmeningen till trots tvivlar jag p\u00e5 att barnen uppskattar n\u00e4r vi avleder deras uppm\u00e4rksamhet. N\u00e4r min dotter var fem \u00e5r kom hon hem fr\u00e5n f\u00f6rskolan en dag och sa:<\/p>

– N\u00e4r jag \u00e4r ledsen p\u00e5 dagis brukar fr\u00f6knarna s\u00e4ga att jag har fina fl\u00e4tor eller en fin tr\u00f6ja. Om de tycker det kan de v\u00e4l bara t\u00e4nka <\/strong>det? Varf\u00f6r m\u00e5ste de s\u00e4ga det just n\u00e4r jag gr\u00e5ter?
– Jag gissar att de g\u00f6r s\u00e5 f\u00f6r att de vill f\u00e5 dig att k\u00e4nna dig b\u00e4ttre, svarade jag.
– Fast jag k\u00e4nner mig inte b\u00e4ttre, svarade hon. Jag k\u00e4nner mig s\u00e4mre, f\u00f6r det k\u00e4nns som att de inte f\u00f6rst\u00e5r mig.<\/em><\/p>

N\u00e4r jag pratar om riskerna med att avleda ett barn h\u00f6r jag ofta kommentaren: \u201dMen det funkar ju!\u201d. \u201dP\u00e5 vilket s\u00e4tt menar du att det funkar\u201d, undrar jag. \u201dJo men allts\u00e5\u2026 Om min son \u00e4r ledsen f\u00f6r att han inte f\u00e5r n\u00e5gon glass och jag b\u00f6rjar prata om att vi kan titta p\u00e5 en film efter maten s\u00e5 slutar han ju gr\u00e5ta!\u201d<\/p>

Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s helt sant att avledning kan funka i den bem\u00e4rkelsen. Jag har sj\u00e4lv testat och m\u00e4rkt samma sak. Vid ett tillf\u00e4lle n\u00e4r vi satt framf\u00f6r tv:n b\u00f6rjade min man prata om att han tycker att jag \u00e4r d\u00e5lig p\u00e5 att visa omsorg om honom. Att jag inte bryr mig n\u00e4r han k\u00e4nner sig deppig eller sjuk. Precis d\u00e5 var det ett inslag om den svenska monarkin p\u00e5 tv, s\u00e5 d\u00e5 pekade jag p\u00e5 tv-rutan och sa med h\u00f6g r\u00f6st: \u201dMen titta! Nu \u00e4r kungen p\u00e5 tv!\u201d Han har faktiskt inte beklagat sig \u00f6ver min bristande omsorg en enda g\u00e5ng efter det.<\/p>

Sk\u00e4mt \u00e5sido. Min po\u00e4ng \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s att \u00e4ven om avledning fungerar bra i bem\u00e4rkelsen att den som blir avledd slutar ge uttryck f\u00f6r en negativ k\u00e4nsla, fungerar det samtidigt d\u00e5ligt genom att hon eller han ocks\u00e5 upplever att den som avleder inte bryr sig eller f\u00f6rs\u00f6ker f\u00f6rst\u00e5.<\/p>

Jag tror att en viktig sak som vi missar n\u00e4r vi f\u00f6rs\u00f6ker avleda ett barn \u00e4r att barnets k\u00e4nslor inte uppst\u00e5tt utan anledning. Jag brukar t\u00e4nka p\u00e5 v\u00e5ra k\u00e4nslor som ett signalsystem f\u00f6r v\u00e5ra behov. Vissa k\u00e4nslor, som gl\u00e4dje och l\u00e4ttnad, signalerar att viktiga behov har blivit tillgodosedda. Andra k\u00e4nslor, som r\u00e4dsla och sorg, ber\u00e4ttar att det finns behov som inte \u00e4r tillgodosedda. Eftersom k\u00e4nslorna \u00e4r signaler fr\u00e5n v\u00e5ra behov tycker jag att vi skall hj\u00e4lpa barnen att lyssna p\u00e5 sina k\u00e4nslor och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00f6rst\u00e5 sina behov och underl\u00e4tta f\u00f6r dem att f\u00e5 vad de beh\u00f6ver. Att vi avleder barnets uppm\u00e4rksamhet och f\u00f6rs\u00f6ker framkalla en annan k\u00e4nsla hj\u00e4lper inte barnet att f\u00e5 sitt behov tillgodosett. Tv\u00e4rtom. Det \u00e4r som att st\u00e4nga d\u00f6rren till ett rum d\u00e4r brandvarnaren tjuter. Man slipper lyssna p\u00e5 oljudet, men det forts\u00e4tter likv\u00e4l att brinna.<\/p>

Hur kan det l\u00e5ta om man lyssnar p\u00e5 barnet och visar att man f\u00f6rs\u00f6ker f\u00f6rst\u00e5? Kanske s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>

– Du tappade glassen och nu \u00e4r du j\u00e4tteledsen och arg?<\/em>
– Jag vet att du hade sett fram emot att leka med Samira. Jag f\u00f6rst\u00e5r att du \u00e4r besviken.
– Jag ser att du har skrapat kn\u00e4et och att du gr\u00e5ter och jag fattar att du har ont.
<\/em><\/p>

\u201dMen allts\u00e5, en del f\u00f6r\u00e4ldrar f\u00f6rst\u00e4rker<\/strong> ju barnets reaktion genom att g\u00f6ra och s\u00e4ga s\u00e5 som du f\u00f6resl\u00e5r!\u201d Jag h\u00f6r inv\u00e4ndningen ganska ofta och vill d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rtydliga att det \u00e4r skillnad p\u00e5 att bekr\u00e4fta och f\u00f6rst\u00e4rka. Skillnaden ligger i tajming och intensitet. Den som bekr\u00e4ftar barnets k\u00e4nslor inv\u00e4ntar barnets reaktion och l\u00e5ter det egna kroppsspr\u00e5ket och tonfallet signalera ett engagerat lugn. Den som f\u00f6rst\u00e4rker reagerar innan barnet och dessutom ofta lika starkt eller till om med starkare \u00e4n barnet.<\/p>

\u201dFast kan man inte f\u00f6rst bekr\u00e4fta och sedan<\/strong> avleda? Det brukar jag f\u00f6rs\u00f6ka g\u00f6ra n\u00e4r mitt barn fastnar i en k\u00e4nsla. Jag lyssnar och visar att jag f\u00f6rst\u00e5r och om jag m\u00e4rker att hon l\u00e5ser sig i k\u00e4nslan s\u00e5 f\u00f6rs\u00f6ker jag f\u00e5 henne att skifta fokus genom att b\u00f6rja prata om n\u00e5got annat.\u201d Det h\u00e4r \u00e4r en annan vanlig fr\u00e5ga som brukar dyka upp. Jag tycker att den \u00e4r v\u00e4ldigt sp\u00e4nnande! F\u00f6r vad betyder det att ett barn fastnar i en k\u00e4nsla? Och vem \u00e4r det som skall avg\u00f6ra om barnet fastnat? F\u00f6r egen del t\u00e4nker jag p\u00e5 samma s\u00e4tt som den \u00e5tta\u00e5riga flickan skriver i det h\u00e4r brevet till alla vuxna: \u201dDen som best\u00e4mmer n\u00e4r ett barn \u00e4r f\u00e4rdig med en k\u00e4nsla \u00e4r barnet.\u201d<\/a> Det betyder f\u00f6rst\u00e5s inte att f\u00f6r\u00e4ldern m\u00e5ste lyssna p\u00e5 k\u00e4nslan \u00e4nda tills barnet \u00e4r f\u00e4rdigt med den. Men jag tycker att det \u00e4r en helt annan sak att s\u00e4ga: \u201dNu g\u00e5r jag iv\u00e4g en stund och l\u00e5ter jag dig vara ifred med din k\u00e4nsla\u201d \u00e4n att s\u00e4ga: \u201dNu vill jag att du t\u00e4nker p\u00e5 n\u00e5got annat s\u00e5 att du slutar k\u00e4nna det du k\u00e4nner.\u201d<\/p>

Vad tycker du?<\/p>

——<\/p>

Mer p\u00e5 samma tema:<\/p>

N\u00e4r goda r\u00e5d \u00e4r v\u00e4rdel\u00f6sa<\/a>
Vill du ha barn som k\u00e4nner r\u00e4tt? Eller barn som har r\u00e4tt att k\u00e4nna?<\/a><\/p>

——-<\/p>

Nyfiken p\u00e5 min bok?<\/strong><\/em> Du kan k\u00f6pa den hos Adlibris<\/a> och Bokus<\/a> .<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

– Vi bekymrar oss inte om det nu. Skall vi se om det \u00e4r n\u00e5got bra p\u00e5 tv?– Vet du vad som brukar hj\u00e4lpa n\u00e4r man \u00e4r ledsen? En kaka! Vill du ha en kaka?– Titta, en f\u00e5gel! Vi har nog alla gjort det. F\u00f6rs\u00f6kt f\u00e5 ett barn att sl\u00e4ppa en k\u00e4nsla genom att uppmuntra […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3897,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[102,48,50,56,62],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3889"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3889"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3889\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12253,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3889\/revisions\/12253"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3897"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3889"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3889"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3889"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}