{"id":4470,"date":"2016-04-20T20:54:33","date_gmt":"2016-04-20T18:54:33","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=4470"},"modified":"2017-12-19T18:22:39","modified_gmt":"2017-12-19T17:22:39","slug":"straff-och-logiska-konsekvenser-same-sht-different-name","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2016\/04\/20\/straff-och-logiska-konsekvenser-same-sht-different-name\/","title":{"rendered":"Straff och logiska konsekvenser. Same sh*t, different name?"},"content":{"rendered":"

Vad \u00e4r egentligen ett straff? Hur skiljer sig straff fr\u00e5n gr\u00e4nss\u00e4ttning? Och \u00e4r det inte skillnad p\u00e5 straff och logiska konsekvenser? Jag har f\u00e5tt fr\u00e5gor som dessa flera g\u00e5nger idag, med anledning av min debattartikel i Expressen, d\u00e4r jag h\u00e4vdade att det \u00e4r fel att straffa barn<\/a>.<\/p>\n

\"crying-1315546_640\"<\/p>\n

Jag skiljer, i mitt t\u00e4nkande, mellan att straffa barnet (som jag tror \u00e4r b\u00e5de on\u00f6digt och ol\u00e4mpligt) och att uttrycka sina egna gr\u00e4nser (som jag anser \u00e4r otroligt viktigt). Den som straffar ett barn har avsikten att l\u00e5ta barnet lida (i syfte att l\u00e4ra henne n\u00e5got). ”Du gjorde inte som jag ville och d\u00e4rf\u00f6r g\u00f6r jag s\u00e5 att detta, som du ogillar, h\u00e4nder nu. Tills n\u00e4sta g\u00e5ng har du f\u00f6rhoppningsvis l\u00e4rt dig att det \u00e4r b\u00e4ttre att g\u00f6ra som jag vill.” Den som uttrycker sina egna gr\u00e4nser ber\u00e4ttar n\u00e5got om sig sj\u00e4lv. ”Det h\u00e4r ogillar jag. Det h\u00e4r \u00e4r viktigt f\u00f6r mig. Det h\u00e4r kan jag inte acceptera. Det h\u00e4r \u00e4r mitt behov.”<\/p>\n

I praktiken ser straff och personlig gr\u00e4nss\u00e4ttning ofta ganska olika ut. Men det kan ocks\u00e5 vara s\u00e5 att tv\u00e5 f\u00f6r\u00e4ldrar utf\u00f6r samma handling, den ena f\u00f6r\u00e4ldern i syfte att straffa, den andra i syfte att markera sin gr\u00e4ns.<\/p>\n

F\u00f6rest\u00e4ll dig att du spelar ett s\u00e4llskapsspel med ditt barn. Efter en j\u00e4mn (och trevlig) inledning drar du ifr\u00e5n i po\u00e4ngst\u00e4llningen. Barnet b\u00f6rjar sucka. Efter en stund kastar hon iv\u00e4g t\u00e4rningen och sedan f\u00f6ljer n\u00e5gra spelpj\u00e4ser i samma riktning. Slutligen l\u00e4gger barnet sig p\u00e5 golvet och skriker: ”Jag hatar det h\u00e4r j\u00e4vla spelet”.<\/p>\n

Du kan resa dig och g\u00e5 d\u00e4rifr\u00e5n i syfte att straffa barnet. Ditt kroppsspr\u00e5k och ansiktsuttryck, kanske ocks\u00e5 dina ord och ditt tonfall ber\u00e4ttar: ”Du \u00e4r otrevlig! Nu slutar jag spela med dig s\u00e5 kanske du l\u00e4r dig till n\u00e4sta g\u00e5ng att uppf\u00f6ra dig ordentligt!” Du kan ocks\u00e5 g\u00e5 d\u00e4rifr\u00e5n som ett uttryck f\u00f6r att din personliga gr\u00e4ns \u00e4r n\u00e5dd. D\u00e5 f\u00f6rmedlar du, med hj\u00e4lp av b\u00e5de verbala och kroppsliga signaler: ”Nu \u00e4r det h\u00e4r inte roligt f\u00f6r mig, s\u00e5 jag slutar spela.”<\/p>\n

Om du som f\u00f6r\u00e4lder \u00e4r trygg i varf\u00f6r du l\u00e4mnar spelet \u00e4r jag \u00f6vertygad om att barnet k\u00e4nner skillnaden mellan dessa tv\u00e5 avsikter, \u00e4ven fast du p\u00e5 ytan g\u00f6r samma sak (reser dig upp och g\u00e5r). Det visar sig ocks\u00e5 i barnets reaktion. Eftersom straff n\u00e4stan alltid uppfattas som or\u00e4ttvisa av den som blir straffad kommer barnet, n\u00e4r straff \u00e4r ditt syfte, med stor sannolikhet att f\u00f6rs\u00f6ka tvinga dig att stanna kvar, f\u00f6rs\u00f6ka h\u00e4mnas eller s\u00e5ra dig (\u201dDu \u00e4r dum!\u201d). N\u00e4r du g\u00e5r f\u00f6r att du har f\u00e5tt nog (uttrycker din personliga gr\u00e4ns) kommer barnet troligen att bli besviket, kanske be om urs\u00e4kt, men ocks\u00e5 ganska fort acceptera ditt beslut att inte spela mer.<\/p>\n

Logiska konsekvenser d\u00e5? Vad \u00e4r det? Ofta h\u00f6r jag f\u00f6r\u00e4ldrar s\u00e4ga: \u201dDet \u00e4r skillnad p\u00e5 straff och logiska konsekvenser. Straff \u00e4r inte kopplade till det barnet gjort, medan logiska konsekvenser h\u00f6r ihop med barnets beteende.\u201d Ett ofta n\u00e4mnt exempel p\u00e5 straff \u00e4r att barnet blir utan l\u00f6rdagsgodis f\u00f6r att hon inte st\u00e4ngde av tv:n n\u00e4r f\u00f6r\u00e4ldern sa till. Ett exempel p\u00e5 en logisk konsekvens \u00e4r att f\u00f6r\u00e4ldern avst\u00e5r fr\u00e5n att l\u00e4sa godnattsaga eftersom barnet inte st\u00e4ngde av tv:n med en g\u00e5ng, n\u00e4r det var dags att p\u00e5b\u00f6rja l\u00e4ggningen.<\/p>\n

(*Edit*<\/strong><\/em>: I en kommentar nedan kallar Josefin ”logiska konsekvenser” f\u00f6r ”p\u00e5hittade konsekvenser”. Det \u00e4r ett bra uttryck f\u00f6r att beskriva hur ”logiska konsekvenser” ofta anv\u00e4nds: Logiska konsekvenser inneb\u00e4r vanligen att n\u00e5got som den vuxne hittar p\u00e5 och ”administrerar” (g\u00f6r mot barnet) f\u00f6r att barnet skall l\u00e4ra sig n\u00e5got, till skillnad fr\u00e5n naturliga konsekvenser, som f\u00f6ljer helt naturligt av barnets agerande (hon blir bl\u00f6t om f\u00f6tterna om hon g\u00e5r ut i tygskor n\u00e4r det regnar).)<\/p>\n

K\u00e4nner barnet n\u00e5gon skillnad p\u00e5 ett straff och en logisk (p\u00e5hittad) konsekvens? Jag tvivlar starkt! Jag tror att barnet i b\u00e5da fallen upplever att f\u00f6r\u00e4ldern avsiktligt g\u00f6r n\u00e5got som \u00e4r d\u00e5ligt f\u00f6r henne. Huruvida det f\u00f6r\u00e4ldern g\u00f6r, p\u00e5 ett begreppsligt plan, \u00e4r relaterat till barnets f\u00f6rseelse \u00e4r f\u00f6rmodligen av underordnat intresse f\u00f6r barnet. Det k\u00e4nns helt enkelt som en h\u00e4mnd, alldeles oavsett vad f\u00f6r\u00e4ldern v\u00e4ljer att kalla det, och d\u00e4rf\u00f6r blir barnets reaktioner ocks\u00e5 desamma. Hon k\u00e4nner f\u00f6rakt och motst\u00e5nd mot f\u00f6r\u00e4ldern, f\u00e5r tankar p\u00e5 h\u00e4mnd, b\u00f6rjar ljuga, smyga och skylla ifr\u00e5n sig f\u00f6r att undg\u00e5 ytterligare straff.<\/p>\n

Vad t\u00e4nker du om detta jag skrivit? L\u00e4mna g\u00e4rna en kommentar och ber\u00e4tta!<\/p>\n

Mer p\u00e5 samma tema:<\/p>\n

”Om du \u00e4lskar dina barn har du en plikt att sk\u00e4lla ut dem n\u00e4r de g\u00f6r n\u00e5got som \u00e4r fel!”
\n<\/a>
Om f\u00f6r\u00e4ldrarna inte \u00e4r auktorit\u00e4ra blir barnen gr\u00e4nsl\u00f6sa. Eller?!<\/a>
\n
N\u00e4r f\u00f6r\u00e4ldrarna inte tar ansvar f\u00f6r sig sj\u00e4lva f\u00f6rs\u00f6ker barnen g\u00f6ra det ist\u00e4llet<\/a><\/p>\n

—<\/p>\n

F\u00f6r\u00e4ldrakurs!<\/strong> Den 16 februari startar jag n\u00e4sta f\u00f6r\u00e4ldrakurs i Stockholm. L\u00e4s mer om den h\u00e4r –><\/a><\/p>\n

Nyfiken p\u00e5 min bok, Med k\u00e4nsla f\u00f6r barns sj\u00e4lvk\u00e4nsla<\/em><\/strong>? Just nu s\u00e4ljer Adlibris<\/a> den f\u00f6r endast 79 kronor!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vad \u00e4r egentligen ett straff? Hur skiljer sig straff fr\u00e5n gr\u00e4nss\u00e4ttning? Och \u00e4r det inte skillnad p\u00e5 straff och logiska konsekvenser? Jag har f\u00e5tt fr\u00e5gor som dessa flera g\u00e5nger idag, med anledning av min debattartikel i Expressen, d\u00e4r jag h\u00e4vdade att det \u00e4r fel att straffa barn. Jag skiljer, i mitt t\u00e4nkande, mellan att straffa […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4483,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[48,56,58,63,121,119],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4470"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4470"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4470\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4483"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4470"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4470"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4470"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}