{"id":4593,"date":"2016-06-09T12:25:41","date_gmt":"2016-06-09T10:25:41","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=4593"},"modified":"2022-06-10T10:08:15","modified_gmt":"2022-06-10T08:08:15","slug":"kara-foraldrar-satt-inte-betyg-pa-betygen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2016\/06\/09\/kara-foraldrar-satt-inte-betyg-pa-betygen\/","title":{"rendered":"K\u00e4ra f\u00f6r\u00e4ldrar, s\u00e4tt inte betyg p\u00e5 betygen!"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

I dagarna f\u00e5r m\u00e5nga barn och unga ett betyg i sin hand. B, E, F\u2026 L\u00e4raren har bed\u00f6mt resultatet av en hel termins frustration, utmaning, utmattning, arbetsgl\u00e4dje, olust och k\u00e4mpagl\u00f6d och sammanfattat det i en enda bokstav. Nyanserna f\u00f6rsvinner. Det kan vara l\u00e4tt f\u00f6r barnet som st\u00e5r d\u00e4r med betyget i hand att tro att det enda som r\u00e4knas \u00e4r prestationen. Det \u00e4r ju en bed\u00f6mning av prestationen som st\u00e5r skrivet p\u00e5 pappret. Inget annat.<\/p>\n

I sociala medier cirkulerar, med anledning av de stundande betygen, m\u00e5nga fina inl\u00e4gg som uppmanar barn och unga att komma ih\u00e5g att de \u00e4r mer \u00e4n sina prestationer. \u201dDu \u00e4r v\u00e4rdefull \u2013 oavsett dina betyg!\u201d Vi f\u00f6r\u00e4ldrar gillar och delar. Och t\u00e4nker att \u201ds\u00e5 \u00e4r det ju \u2013 jag \u00e4lskar mitt barn oavsett vilka betyg hon f\u00e5r\u201d.<\/p>\n

K\u00e4ra f\u00f6r\u00e4lder! Det \u00e4r h\u00e4rligt att du t\u00e4nker s\u00e5. Idag har du chans att visa det ocks\u00e5! Om du verkligen vill att ditt barn skall uppleva att hon \u00e4r v\u00e4rdefull – oavsett betygen \u2013 avst\u00e5 d\u00e5 fr\u00e5n att bed\u00f6ma hennes betyg! (\u201dFem B! Bra gjort!\u201d eller \u201dE i engelska? Borde du inte kunna f\u00e5 b\u00e4ttre \u00e4n s\u00e5?\u201d).<\/p>\n

Jag tror<\/em> att betygen, f\u00f6r m\u00e5nga barn, k\u00e4nns<\/em> som en del av dem sj\u00e4lva. Enligt skolan en s\u00e5 pass viktig del att de skrivit ner den p\u00e5 ett papper och skickat med hem! N\u00e4r du som f\u00f6r\u00e4lder bed\u00f6mer barnets betyg k\u00e4nns det d\u00e4rf\u00f6r som att du bed\u00f6mer en del av henne. Som att betygen p\u00e5verkar hennes v\u00e4rde.<\/p>\n

Vad tror du?<\/em><\/p>\n

<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Ist\u00e4llet f\u00f6r bed\u00f6mning <\/strong><\/p>\n

Intresse och nyfikenhet<\/em>
\u201dLov. Hur k\u00e4nns det?\u201d
\u201dVad \u00e4r det b\u00e4sta med att ha lov? Det s\u00e4msta?\u201d
\u201dVad kommer du att sakna med skolan? Vad kommer du inte att sakna?\u201d
\u201dHur k\u00e4nns det att f\u00e5 betyg?\u201d
\u201dVad t\u00e4nker du om dina betyg?\u201d
\u201dVar det n\u00e5got betyg som du blev f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver?\u201d
\u201d\u00c4r det n\u00e5got betyg som du \u00e4r s\u00e4rskilt stolt \u00f6ver? N\u00e5got som du k\u00e4nner dig besviken \u00f6ver?\u201d
\u201dHur t\u00e4nker du inf\u00f6r h\u00f6stterminen, n\u00e4r du tittar p\u00e5 dina betyg?\u201d (En fr\u00e5ga som du kanske vill st\u00e4lla l\u00e4ngre fram.)<\/p>\n

Gemenskap och delade k\u00e4nslor<\/em>
”Jag ser att du \u00e4r stolt! Grattis!”
\u201dJag gl\u00e4ds med dig!\u201d
\u201dVad trist att du blev besviken. Jag tror jag vet hur du k\u00e4nner. Jag kan ocks\u00e5 k\u00e4nna s\u00e5d\u00e4r n\u00e4r jag k\u00e4mpat och \u00e4nd\u00e5 inte uppn\u00e5tt det jag ville.\u201d
\u201dJag k\u00e4nde likadant n\u00e4r jag gick i skolan! Tyckte att betyg liksom f\u00f6rst\u00f6rde hela gl\u00e4djen med att l\u00e4ra sig.\u201d
\u201dJag minns n\u00e4r jag fick en tv\u00e5a i hemkunskap. Jag blev s\u00e5 besviken!\u201d<\/p>\n

Som f\u00f6r\u00e4ldrar vet vi att barnen \u00e4r v\u00e4rdefulla – oavsett sina betyg. Idag har vi ett gyllene tillf\u00e4lle att visa det f\u00f6r barnen.<\/p>\n

<\/p>\n

—<\/p>\n

Mer p\u00e5 samma tema:<\/p>\n

D\u00e4rf\u00f6r s\u00e4ger jag inte till mina barn att de \u00e4r duktiga<\/a>
Bakom varje positiv bed\u00f6mning lurar hotet om en negativ<\/a>
Samtalspartner eller recensent? Vad vill du vara f\u00f6r ditt barn?<\/a>
Ser du den \u00f6ppna d\u00f6rren?<\/a>
G\u00f6r det inte s\u00e5 attans sv\u00e5rt f\u00f6r barnen!<\/a>
L\u00e4ngtan efter delad gl\u00e4dje<\/a>
Men vi m\u00e5ste ju f\u00f6rbereda barnen f\u00f6r det verkliga livet!<\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I dagarna f\u00e5r m\u00e5nga barn och unga ett betyg i sin hand. B, E, F\u2026 L\u00e4raren har bed\u00f6mt resultatet av en hel termins frustration, utmaning, utmattning, arbetsgl\u00e4dje, olust och k\u00e4mpagl\u00f6d och sammanfattat det i en enda bokstav. Nyanserna f\u00f6rsvinner. Det kan vara l\u00e4tt f\u00f6r barnet som st\u00e5r d\u00e4r med betyget i hand att tro att […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":11756,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46,42],"tags":[48,52,125,91],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4593"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4593"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4593\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11764,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4593\/revisions\/11764"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/11756"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4593"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4593"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4593"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}