{"id":5048,"date":"2017-04-26T19:23:00","date_gmt":"2017-04-26T17:23:00","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=5048"},"modified":"2017-05-15T14:09:46","modified_gmt":"2017-05-15T12:09:46","slug":"hur-lar-man-barn-att-saga-forlat-och-att-mena-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2017\/04\/26\/hur-lar-man-barn-att-saga-forlat-och-att-mena-det\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e4r man barn att s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t – och att mena det?"},"content":{"rendered":"

Hur kan vi f\u00f6r\u00e4ldrar l\u00e4ra barn att ta ansvar f\u00f6r sina handlingar och s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t? Barn g\u00f6r ju ofta som vuxna g\u00f6r och i min f\u00f6rra bloggartikel<\/a> visade jag n\u00e5gra vanliga s\u00e4tt att be om urs\u00e4kt, som vi vuxna ofta anv\u00e4nder, och som f\u00f6rmodligen inte leder i \u00f6nskad riktning. Risken \u00e4r snarare att barnet l\u00e4r sig:<\/p>\n

– att det \u00e4r l\u00e4ttare att skylla ifr\u00e5n sig \u00e4n att ta ansvar
\n– att den som g\u00f6r misstag \u00e4r dum
\n– att f\u00f6rl\u00e5t \u00e4r ett ord som man kan s\u00e4ga utan att mena<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

F\u00f6reg\u00e5 med gott exempel!<\/strong><\/p>\n

S\u00e5 nu \u00e4r d\u00e5 fr\u00e5gan: Hur kan man sj\u00e4lv s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t, om man vill f\u00f6reg\u00e5 med gott exempel? Mitt f\u00f6rslag \u00e4r att s\u00e4tta ord p\u00e5 den dubbelhet som ligger bakom upplevelsen av d\u00e5ligt samvete. F\u00f6r n\u00e4r vi hamnar i l\u00e4get att vi f\u00e5r samvetskval och t\u00e4nker att vi kanske \u201dborde\u201d s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t beror det p\u00e5 att vi har tagit hand om n\u00e5got som \u00e4r viktigt f\u00f6r oss \u2013 p\u00e5 bekostnad av n\u00e5got annat, som ocks\u00e5 \u00e4r viktigt f\u00f6r oss<\/em>. Skuldk\u00e4nslan \u00e4r som ett alarm: \u201dUppm\u00e4rksamhet p\u00e5kallas! Du har missat att hantera n\u00e5got som \u00e4r viktigt f\u00f6r dig.\u201d Du har inte gjort det f\u00f6r att du \u00e4r vare sig korkad eller elak. Du har gjort det f\u00f6r att det var n\u00e5got annat som ocks\u00e5<\/em> var viktigt och som upptog dig i just i den situationen. F\u00f6r den som har det h\u00e4r perspektivet p\u00e5 skuldk\u00e4nslor och m\u00e4nskliga misstag kan n\u00e5gra olika urs\u00e4kter uttryckas tex s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>\n

– Jag \u00e4r verkligen ledsen f\u00f6r att jag skrek p\u00e5 dig n\u00e4r vi skulle iv\u00e4g. Jag gjorde det f\u00f6r att jag k\u00e4nde mig stressad och var m\u00e5n om att passa tiden. Just d\u00e5 t\u00e4nkte jag inte alls p\u00e5 att du kunde bli r\u00e4dd n\u00e4r jag h\u00f6jde r\u00f6sten. Jag \u00f6nskar att jag hade t\u00e4nkt p\u00e5 det, f\u00f6r det \u00e4r viktigt f\u00f6r mig att du k\u00e4nner dig trygg. Tror du att du kan f\u00f6rl\u00e5ta mig?<\/em><\/p>\n

– Jag vill be dig om urs\u00e4kt f\u00f6r att jag kallade dig f\u00f6r \u201dj\u00e4vla slarver\u201d f\u00f6rut, n\u00e4r jag s\u00e5g din tv\u00e4tt p\u00e5 golvet. Jag vill verkligen ha mer ordning i badrummet, men jag \u00f6nskar att jag hade ber\u00e4ttat det f\u00f6r dig p\u00e5 ett mer respektfullt s\u00e4tt. Vad t\u00e4nker du om det?<\/em><\/p>\n

– Jag har d\u00e5ligt samvete f\u00f6r att jag sa att jag inte ville l\u00e4sa saga f\u00f6r dig ig\u00e5r kv\u00e4ll. Jag vet att jag hade lovat dig att g\u00f6ra det och det \u00e4r viktigt f\u00f6r mig att h\u00e5lla det jag lovar. Dessutom tycker jag att det \u00e4r j\u00e4ttemysigt att l\u00e4sa f\u00f6r dig. Och samtidigt var jag s\u00e5 tr\u00f6tt just d\u00e5 att det enda jag orkade t\u00e4nka p\u00e5 var att vila. Ikv\u00e4ll skall jag planera b\u00e4ttre, s\u00e5 att jag orkar l\u00e4sa f\u00f6r dig. Om du vill, f\u00f6rst\u00e5s.<\/em><\/p>\n

Det finns flera finesser med att formulera en urs\u00e4kt p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet. F\u00f6r det f\u00f6rsta tar jag ansvar f\u00f6r mitt handlande. Det var inte f\u00f6r att mitt barn<\/em> var sent som jag skrek. Det var f\u00f6r att jag<\/em> k\u00e4nde mig stressad och var m\u00e5n om att passa tiden. Visserligen hade stressen kanske triggats ig\u00e5ng av att barnet beh\u00f6vde g\u00e5 och bajsa, n\u00e4r vi stod p\u00e5kl\u00e4dda i hallen. Men det var inte hans toabes\u00f6k, utan min of\u00f6rm\u00e5ga att konstruktivt hantera stressen och tillgodose mitt behov, som gjorde att jag skrek.<\/p>\n

F\u00f6r det andra tydligg\u00f6r jag f\u00f6r mitt barn att jag ibland upplever att behov st\u00e5r i konflikt med varandra. Jag \u00e4r ingen allvetare som alltid har koll p\u00e5 vad som \u00e4r r\u00e4tt agerande i varje enskild situation. Jag k\u00e4mpar med att balansera mina behov. Precis som han f\u00f6rmodligen ocks\u00e5 g\u00f6r.<\/p>\n

Jag visar ocks\u00e5, f\u00f6r det tredje, att mitt misstag inte beror p\u00e5 att jag \u00e4r vare sig korkad eller elak. Det beror ist\u00e4llet p\u00e5 att n\u00e5got annat var s\u00e5 viktigt f\u00f6r mig att jag just d\u00e5 inte f\u00f6rm\u00e5dde ta in fler perspektiv. Jag \u00e4r en ofullkomlig m\u00e4nniska. Att jag beg\u00e5r misstag betyder inte att jag \u00e4r ond eller d\u00e5lig. Det betyder att jag \u00e4r m\u00e4nsklig. Med den vissheten tror jag att det underl\u00e4ttar f\u00f6r b\u00e5de barn och vuxna att ta ansvar f\u00f6r sitt handlande och be om urs\u00e4kt.<\/p>\n

St\u00f6tta barn i att l\u00e4ra k\u00e4nna sitt samvete<\/strong><\/p>\n

Med utg\u00e5ngspunkt i det h\u00e4r s\u00e4ttet att se p\u00e5 misstag och \u201dfel\u201d kan vi vuxna ocks\u00e5 st\u00f6tta barn i att l\u00e4ra k\u00e4nna och s\u00e4tta ord p\u00e5 sitt d\u00e5liga samvete. F\u00f6r det \u00e4r ju s\u00e5 att barn ganska ofta vet n\u00e4r de \u201dgjort fel\u201d och har d\u00e5ligt samvete f\u00f6r det. Det m\u00e4rks till exempel genom en undvikande blick, skyndsamma bortf\u00f6rklaringar, att barnet g\u00f6mmer sig eller d\u00f6ljer ansiktet.<\/p>\n

– Jag undrar om det kan vara s\u00e5 att du har lite d\u00e5ligt samvete, Moa? <\/em>(Vikten av att st\u00e4lla den h\u00e4r fr\u00e5gan p\u00e5 ett \u00f6ppet och nyfiket s\u00e4tt, snarare \u00e4n beskrivande eller analyserande, kan inte nog understrykas!)
\n– Kanske\u2026
\n– Var det n\u00e5got som h\u00e4nde p\u00e5 studsmattan och d\u00e5 blev du j\u00e4ttearg?
\n– Anna best\u00e4mde allt. Jag ville inte leka hennes l\u00f6jliga lekar.
\n– Ville du vara med och best\u00e4mma?
\n– Ja!
\n– Var det d\u00e5 du knuffade henne?
\n– Mm. (Undvikande blick.)
\n– Och nu k\u00e4nns det inte riktigt bra f\u00f6r dig eftersom du egentligen inte gillar att knuffas? St\u00e4mmer det? <\/em>(Jag p\u00e5minner igen om hur viktigt det \u00e4r att fr\u00e5gorna st\u00e4lls p\u00e5 ett nyfiket och \u00f6ppet s\u00e4tt. Var uppm\u00e4rksam p\u00e5 ditt tonfall, kroppsspr\u00e5k och ansiktsuttryck.)
\n– Ja.
\n– Var det s\u00e5 viktigt f\u00f6r dig att f\u00e5 vara med att best\u00e4mma att du liksom gl\u00f6mde bort att du vill l\u00f6sa konflikter med prat ist\u00e4llet f\u00f6r med knuffar?
\n– Jag f\u00f6rs\u00f6kte prata med henne. Men hon lyssnade inte. D\u00e5 blev jag arg.
\n– Och just d\u00e5 k\u00e4ndes det som en bra id\u00e9 att knuffa henne? Och nu sitter du h\u00e4r med d\u00e5ligt samvete eftersom du egentligen gillar att l\u00f6sa konflikter med ord?
\n– Mm.
\n– Har du n\u00e5gon id\u00e9 om hur du kan g\u00f6ra n\u00e4sta g\u00e5ng, f\u00f6r att det inte skall bli s\u00e5 h\u00e4r?
\n– Jag vill faktiskt inte prata om det nu.
\n– Okej. Finns det n\u00e5got du kan g\u00f6ra nu d\u00e5, f\u00f6r att det skall k\u00e4nnas b\u00e4ttre f\u00f6r Anna, och ocks\u00e5 f\u00f6r dig?<\/em><\/p>\n

Nej, det \u00e4r inte s\u00e4kert att just det h\u00e4r samtalet resulterar i en urs\u00e4kt till Anna. (Men hon slipper \u00e5 andra sidan godta ett o\u00e4rligt sagt f\u00f6rl\u00e5t.) Vad det d\u00e4remot resulterar i \u00e4r f\u00f6rhoppningsvis en \u00f6kad sj\u00e4lvinsikt hos Moa. Hon sitter inte h\u00e4r med d\u00e5ligt samvete f\u00f6r att hon \u00e4r en d\u00e5lig m\u00e4nniska. Hennes d\u00e5liga samvete p\u00e5minner faktiskt snarare om en fin sida hos henne: \u201dHall\u00e5 Moa! Du \u00e4r en person som vill ha omsorg om andra m\u00e4nniskor. Nu missade du det!\u201d Jag \u00e4r r\u00e4tt \u00f6vertygad om att den insikten, \u00e5tminstone l\u00e4ngre fram i livet, kommer att g\u00f6ra det l\u00e4ttare f\u00f6r henne att ta ansvar f\u00f6r sitt handlande och be om f\u00f6rl\u00e5telse n\u00e4r hon beg\u00e5r misstag. Med hj\u00e4lp av r\u00e4tt st\u00f6d fr\u00e5n de vuxna kan Moa f\u00f6rhoppningsvis ocks\u00e5 hitta nya strategier, som hj\u00e4lper henne att ta h\u00e4nsyn till allt som \u00e4r viktigt f\u00f6r henne, n\u00e4sta g\u00e5ng hon hamnar i ett liknande l\u00e4ge.<\/p>\n

Och om barnet inte verkar f\u00f6rst\u00e5 konsekvenserna av sitt handlande?<\/strong><\/p>\n

Men om barnet inte verkar f\u00f6rst\u00e5 konsekvenserna av sitt eget handlande och ha d\u00e5ligt samvete (som Moa i exemplet ovan tycks ha), hur g\u00f6r man d\u00e5? D\u00e5 kan kanske en dialog mellan f\u00f6r\u00e4ldern och barnet l\u00e5ta ungef\u00e4r s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>\n

– Det s\u00e5g ut som att du blev arg n\u00e4r du var p\u00e5 studsmattan?
\n– Mm.
\n– Vad var det som h\u00e4nde?<\/em> (Chansen att barnet svarar \u00e4rligt p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r ganska stor – om hon inte har erfarenheten att hon brukar bli klandrad n\u00e4r hon beg\u00e5r misstag. Om det \u00e4r hennes erfarenhet kommer hon inte att vilja prata om vad som h\u00e4nde.)
\n– Anna ville best\u00e4mma allt. Jag ville inte leka hennes l\u00f6jliga lekar.
\n– Ville du vara med och best\u00e4mma?
\n– Ja! Men jag fick inte det, fast\u00e4n jag sa att jag ville.
\n– Var det d\u00e5 du blev arg?
\n– Ja.
\n– Fr\u00e5n platsen d\u00e4r jag satt s\u00e5g det ut om att du knuffade henne?
\n– Hon lyssnade ju inte.
\n– Jag tror jag kan fatta hur frustrerande det var.
\n– Mm.
\n– Och samtidigt s\u00e5 gillar jag inte n\u00e4r n\u00e5gon knuffas. Jag hade till exempel inte tyckt om ifall n\u00e5gon knuffade dig. Jag tror att det kan g\u00f6ra ont p\u00e5 den som blir knuffad. Vad t\u00e4nker du om det?
\n– Mm.
\n– Kan du komma p\u00e5 n\u00e5got annat s\u00e4tt som du kan g\u00f6ra n\u00e4sta g\u00e5ng som du vill vara med och best\u00e4mma och k\u00e4nner dig s\u00e5 d\u00e4r arg?
\n– Jag vill faktiskt inte prata om det nu.
\n– Det \u00e4r okej, det beh\u00f6ver du inte. Jag undrar, kan du t\u00e4nka dig att s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t till Anna?<\/em><\/p>\n

\u201dKan du t\u00e4nka dig att s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t\u201d!? Allvarligt talat, skall man inte pusha lite mer \u00e4n s\u00e5, undrar kanske n\u00e5gon. \u201dDet beror p\u00e5 vad du vill uppn\u00e5\u201d, svarar jag. Vill du uppn\u00e5 att barnet omedelbart uttalar ordet \u201df\u00f6rl\u00e5t\u201d? Go ahead och pusha! Vill du snarare uppn\u00e5 att ditt barn, s\u00e5 sm\u00e5ningom, l\u00e4r sig n\u00e5got om att lyssna p\u00e5 sitt eget samvete, om att ta ansvar f\u00f6r sina misstag och att uppriktigt be om f\u00f6rl\u00e5telse? D\u00e5 f\u00f6resl\u00e5r jag att du n\u00f6jer dig h\u00e4r. Du har kommit en bit p\u00e5 v\u00e4gen mot ditt l\u00e5ngsiktiga m\u00e5l genom att du har:<\/p>\n

– visat f\u00f6rst\u00e5else och respekt f\u00f6r det behov som ditt barn agerade f\u00f6r att f\u00e5 tillgodosett (att f\u00e5 vara med och best\u00e4mma)
\n– givit uttryck f\u00f6r n\u00e5got som \u00e4r viktigt f\u00f6r dig och som barnets agerande inte tog h\u00e4nsyn till (att ha omsorg om andra m\u00e4nniskor genom att avst\u00e5 fr\u00e5n att knuffas)
\n– satt ord p\u00e5 m\u00f6jligheten att det kan finnas andra l\u00f6sningar, som b\u00e4ttre tar h\u00e4nsyn till allas behov, n\u00e4sta g\u00e5ng barnet hamnar i samma l\u00e4ge
\n– f\u00f6reslagit att ditt barn kan s\u00e4ga f\u00f6r\u00e5t<\/p>\n

Det finns m\u00f6jlighet till stort l\u00e4rande f\u00f6r Moa genom det h\u00e4r samtalet. Men f\u00f6r att det l\u00e4randet skall kunna ske beh\u00f6ver hon vara i mental balans. Det kommer hon f\u00f6rmodligen inte att vara om du ocks\u00e5 f\u00f6ljer upp med att kr\u00e4va av henne att hon skall s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t, f\u00f6r risken \u00e4r d\u00e5 \u00f6verh\u00e4ngande att hon blir arg (m\u00e4nniskor blir ofta det n\u00e4r de upplever att de blir tvingade till n\u00e5got) och g\u00e5r i f\u00f6rsvar. Eller att hon k\u00e4nner skam. (T\u00e4nk dig sj\u00e4lv om n\u00e5gon f\u00f6rklarade att du gjort fel och dessutom kr\u00e4vde att du omg\u00e5ende skulle s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t. Hur skulle du k\u00e4nna?) Skam \u00e4r en \u00f6verv\u00e4ldigande och sj\u00e4lvupptagen k\u00e4nsla, som g\u00f6r det sv\u00e5rt f\u00f6r oss att ha empati med andra. Ist\u00e4llet g\u00f6r skammen att vi drar oss undan och b\u00f6rjar skylla v\u00e5rt beteende p\u00e5 andra m\u00e4nniskor eller yttre omst\u00e4ndigheter, vilket ju \u00e4r precis motsatsen till att ta ansvar f\u00f6r sina handlingar och s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t till dem vi p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt har gjort illa! S\u00e5 faktum \u00e4r att vuxna – genom att tvinga eller pressa barn att s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t – minskar sannolikheten f\u00f6r att barnet kommer att reflektera \u00f6ver hur hennes handlingar p\u00e5verkar andra m\u00e4nniskor och uttrycka en uppriktigt menad urs\u00e4kt. <\/em><\/p>\n

Men det andra barnet d\u00e5?<\/strong><\/p>\n

\u201dMen Anna d\u00e5?\u201d, s\u00e4ger n\u00e5gon kanske. \u201d\u00c4r det inte viktigt f\u00f6r hennes skull att s\u00e4ga till Moa p\u00e5 skarpen? S\u00e5 att Anna f\u00f6rst\u00e5r att det inte var okej att hon blev knuffad.” F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r det ganska troligt att Anna redan vet att det inte \u00e4r okej. Hon har f\u00f6rmodligen h\u00f6rt det m\u00e5nga g\u00e5nger av f\u00f6r\u00e4ldrar, pedagoger och andra barn. F\u00f6r det andra har den vuxne, i exemplen jag givit, p\u00e5 intet s\u00e4tt<\/em> sagt att det \u00e4r okej att knuffas. Tv\u00e4rtom har f\u00f6r\u00e4ldern pratat om hur knuffar kan resultera i d\u00e5ligt samvete, att det \u00e4r viktigt att ha omsorg om andra m\u00e4nniskor och l\u00f6sa konflikter med ord och vad man kan g\u00f6ra ist\u00e4llet f\u00f6r att knuffas. F\u00f6r det tredje tror jag att l\u00e4rdomen Anna f\u00e5r, om hon lyssnar p\u00e5 samtalet mellan den vuxne och Moa, \u00e4r v\u00e4ldigt viktig: M\u00e4nniskor g\u00f6r misstag, inte f\u00f6r att de \u00e4r d\u00e5liga eller fel, utan helt enkelt d\u00e4rf\u00f6r att de \u00e4r ofullkomliga. M\u00e4nskliga. Den kunskapen tror jag kan hj\u00e4lpa Anna, inte bara att f\u00f6rl\u00e5ta Moa, utan ocks\u00e5 att f\u00f6rl\u00e5ta sig sj\u00e4lv \u2013 och be om f\u00f6rl\u00e5telse \u2013 den dagen hon sj\u00e4lv g\u00f6r ett misstag och \u00e4r uppm\u00e4rksam p\u00e5 signalerna fr\u00e5n sitt samvete.<\/p>\n

Vad tror du?<\/p>\n

—<\/p>\n

Mer p\u00e5 samma tema:<\/em><\/strong><\/p>\n

Gr\u00e4nser med respekt: artikelserie i 10 delar<\/a><\/p>\n

F\u00f6r\u00e4ldrakurs?<\/em><\/strong> Den 8 september startar jag en kurs i kommunikation och konflikthantering med barn. Just nu finns det fem<\/del> tre platser kvar. L\u00e4s mer om kursen och anm\u00e4l dig h\u00e4r –><\/a><\/p>\n

F\u00f6rel\u00e4sning i h\u00f6st? <\/em><\/strong>Jag erbjuder fyra olika f\u00f6rel\u00e4sningar f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrar och\/eller pedagoger. Du kan l\u00e4sa om dem h\u00e4r –><\/a> Tipsa g\u00e4rna din kommun\/kyrka\/f\u00f6rskola\/skola om att boka mig f\u00f6r en f\u00f6rel\u00e4sning!<\/p>\n

—<\/p>\n

Nyfiken p\u00e5 min bok?<\/strong><\/em> Du kan k\u00f6pa den hos Adlibris<\/a> och Bokus<\/a> .<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hur kan vi f\u00f6r\u00e4ldrar l\u00e4ra barn att ta ansvar f\u00f6r sina handlingar och s\u00e4ga f\u00f6rl\u00e5t? Barn g\u00f6r ju ofta som vuxna g\u00f6r och i min f\u00f6rra bloggartikel visade jag n\u00e5gra vanliga s\u00e4tt att be om urs\u00e4kt, som vi vuxna ofta anv\u00e4nder, och som f\u00f6rmodligen inte leder i \u00f6nskad riktning. Risken \u00e4r snarare att barnet l\u00e4r […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5057,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[93,48,63,132],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5048"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5048"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5048\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5057"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5048"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5048"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5048"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}