{"id":5359,"date":"2017-12-08T09:04:28","date_gmt":"2017-12-08T08:04:28","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=5359"},"modified":"2018-02-16T07:38:19","modified_gmt":"2018-02-16T06:38:19","slug":"det-finns-ingen-anledning-att-bli-sa-upprord-skarmkonflikter-med-barn-del-5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2017\/12\/08\/det-finns-ingen-anledning-att-bli-sa-upprord-skarmkonflikter-med-barn-del-5\/","title":{"rendered":"”Det finns ingen anledning att bli s\u00e5 uppr\u00f6rd!” (Sk\u00e4rmkonflikter med barn, del 5)"},"content":{"rendered":"
– Nu \u00e4r det dags att l\u00e4gga undan paddan, borsta t\u00e4nderna och hoppa i s\u00e4ng. <\/p>\n Ja, det vet<\/em> barnet f\u00f6rmodligen. Det \u00e4r inte information och f\u00f6rebr\u00e5elser som hon beh\u00f6ver just nu. Det hon beh\u00f6ver \u00e4r respekt f\u00f6r sina k\u00e4nslor. Det borde heller inte vara f\u00f6r mycket beg\u00e4rt, kan man tycka. Om du vill att barnet skall respektera ditt beslut att st\u00e4nga av paddan kan v\u00e4l du respektera hennes besvikelse inf\u00f6r ditt beslut?<\/p>\n – Nu \u00e4r det dags att l\u00e4gga undan paddan, borsta t\u00e4nderna och hoppa i s\u00e4ng. Barn kan och b\u00f6r inte alltid f\u00e5 sin vilja fram, men de kan och b\u00f6r alltid f\u00e5 sin k\u00e4nsla fram. Dels f\u00f6r att alla m\u00e4nniskor m\u00e5r bra av att f\u00e5 respekt f\u00f6r sina k\u00e4nslor, dels f\u00f6r att det \u00f6kar chansen till samarbete. Vem fungerar du sj\u00e4lv b\u00e4st ihop med: en person som l\u00e5ter dig k\u00e4nna det du k\u00e4nner eller en person som kritiserar och ifr\u00e5gas\u00e4tter dina k\u00e4nslom\u00e4ssiga reaktioner?<\/p>\n —<\/p>\n L\u00e4nk till samtliga delar i artikelserien om sk\u00e4rmkonflikter med barn: —<\/p>\n F\u00f6r\u00e4ldrakurs!<\/strong> <\/span>Den 16 februari startar jag n\u00e4sta f\u00f6r\u00e4ldrakurs i Stockholm. L\u00e4s mer om den h\u00e4r –><\/a><\/p>\n
\n<\/em>– Nej, inte redan!
\n<\/em>– Jo, nu. Klockan \u00e4r \u00e5tta.
\n<\/em>– Fan ocks\u00e5! Jag vill inte sluta spela nu. Ilsken gr\u00e5t.
\n<\/em>– Det m\u00e5ste du i alla fall. Och det finns ingen anledning att bli s\u00e5 uppr\u00f6rd. Du vet att speltiden \u00e4r slut klockan \u00e5tta. Det g\u00e4ller varje kv\u00e4ll. <\/em><\/p>\n
\n<\/em>– Nej, inte redan!
\n<\/em>– Jo, klockan \u00e4r tyv\u00e4rr redan \u00e5tta. Den g\u00e5r alltid f\u00f6r fort n\u00e4r man h\u00e5ller p\u00e5 med n\u00e5got roligt, eller hur!?
\n<\/em>– Men jag vill spela mer!
\n<\/em>– Jag vet, \u00e4lskling. <\/em><\/p>\n
\nF\u00f6rebygga och hantera sk\u00e4rmkonflikter med barn (del 1<\/a>)
\nEngagera dig i barnets sk\u00e4rmanv\u00e4ndande! (del 2)<\/a>
\nVisa respekt f\u00f6r barnets sociala relation p\u00e5 n\u00e4tet (del 3<\/a>)
\nDet st\u00f6rsta misstaget som f\u00f6r\u00e4ldrar g\u00f6r (del 4)
\n<\/a>Det finns ingen anledning att bli s\u00e5 uppr\u00f6rd! (del 5)<\/a><\/p>\n