{"id":5560,"date":"2018-03-29T20:00:05","date_gmt":"2018-03-29T18:00:05","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=5560"},"modified":"2018-03-29T20:00:05","modified_gmt":"2018-03-29T18:00:05","slug":"stoket-i-skolan-manga-elever-kan-egentligen-uppfora-sig-men-de-vill-inte","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2018\/03\/29\/stoket-i-skolan-manga-elever-kan-egentligen-uppfora-sig-men-de-vill-inte\/","title":{"rendered":"St\u00f6ket i skolan: M\u00e5nga elever kan egentligen uppf\u00f6ra sig, men de vill inte!"},"content":{"rendered":"

Den senaste veckan har det p\u00e5g\u00e5tt en intensiv debatt i sociala medier kring f\u00f6r\u00e4ldrars ansvar f\u00f6r sina barn beteenden i skolan. Startskottet f\u00f6r debatten var ett satiriskt filmklipp d\u00e4r sk\u00e5despelerskan Louise Nordahl spelade en l\u00e4rare som uppmanade f\u00f6r\u00e4ldrar \u201datt uppfostra sina s\u00f6ndercurlade j\u00e4vla ungar till att bete sig som folk i skolan\u201d. Den massiva, positiva, uppm\u00e4rksamhet som klippet f\u00e5tt, b\u00e5de fr\u00e5n f\u00f6r\u00e4ldrar och pedagoger, tyder p\u00e5 en allm\u00e4nt spridd uppfattning om att m\u00e5nga barn som beter sig d\u00e5ligt i skolan, g\u00f6r det f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ldrarna inte tagit sitt f\u00f6r\u00e4ldraansvar och uppfostrat dem ordentligt.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Jag har funderat en hel del p\u00e5 vilka f\u00f6rest\u00e4llningar som ligger bakom p\u00e5st\u00e5endet att barns d\u00e5liga uppf\u00f6rande i skolan beror p\u00e5 att f\u00f6r\u00e4ldrarna inte tar ansvar f\u00f6r och uppfostrar sina barn. Jag har l\u00e4st kommentarsf\u00e4lt och fr\u00e5gat runt och hittat tv\u00e5 \u00e5terkommande f\u00f6rest\u00e4llningar: att f\u00f6r\u00e4ldrar inte \u00e4r tillr\u00e4cklig tydliga med vad som g\u00e4ller i skolan och att f\u00f6r\u00e4ldrar inte ger barn tydliga konsekvenser n\u00e4r de beter sig illa i skolan.<\/p>\n

B\u00e5da f\u00f6rest\u00e4llningarna utg\u00e5r fr\u00e5n att barnet kan<\/strong><\/span> uppf\u00f6ra sig v\u00e4l, men att hen<\/p>\n

a) saknar information om vilket som \u00e4r det \u00f6nskade beteendet – f\u00f6rmodligen f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ldrarna inte ber\u00e4ttat det tillr\u00e4ckligt tydligt<\/p>\n

eller<\/p>\n

b) inte vill uppf\u00f6ra sig v\u00e4l – f\u00f6rmodligen f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ldrarna inte ”motiverat” barnet tillr\u00e4ckligt<\/p>\n

Det f\u00f6rsta alternativet \u2013 att barn beter sig illa i skolan f\u00f6r att de inte vet vilket som \u00e4r det \u00f6nskade beteendet – har jag v\u00e4ldigt sv\u00e5rt att tro p\u00e5. Min upplevelse \u00e4r att barn som inte beter sig enligt normen i skolan \u00f6versk\u00f6ljs av en st\u00e4ndig str\u00f6m av beteendekorrigerande information fr\u00e5n vuxet h\u00e5ll: \u201dSitt still\u201d, \u201dDet \u00e4r inte okej att kalla n\u00e5gon f\u00f6r idiot\u201d, \u201dSl\u00e5ss inte\u201d, \u201dL\u00e5t bli att pilla p\u00e5 mobilen\u201d, \u201dDu f\u00e5r inte kasta boll inne, bara ute.\u201d S\u00e5 \u00e4ven om det skulle vara s\u00e5 att barnen som beter sig illa inte f\u00e5r information fr\u00e5n f\u00f6r\u00e4ldrarna, \u00e4r de n\u00e4ppeligen okunniga om vilket som \u00e4r det p\u00e5bjudna beteendet i skolan.<\/p>\n

Det andra alternativet d\u00e5? Att barnet kan uppf\u00f6ra sig v\u00e4l, men avst\u00e5r fr\u00e5n att g\u00f6ra det f\u00f6r att hen inte vill. Visa mig ett s\u00e5dant barn, s\u00e4ger jag. Ett barn som egentligen kan uppf\u00f6ra sig v\u00e4l, men som v\u00e4ljer att inte g\u00f6r det.<\/p>\n

* Nej, att du sett barnet uppf\u00f6ra sig v\u00e4l vid ett eller ett par tillf\u00e4llen \u00e4r inte nog f\u00f6r att jag skall tro p\u00e5 p\u00e5st\u00e5endet att barnet \u00e4r omotiverat och \u201dkan om hon vill\u201d. En g\u00e5ng lyckades jag g\u00f6ra en volt p\u00e5 studsmattan, det betyder inte att jag alltid klarar det \u2013 \u00e4ven om jag verkligen vill.<\/p>\n

* Nej, att andra barn klarar av att uppf\u00f6ra sig v\u00e4l \u00e4r inte heller nog. Barn \u00e4r olika, som du s\u00e4kert vet.<\/p>\n

* Nej, att du tycker att barnet borde klara av att uppf\u00f6ra sig v\u00e4l duger inte heller. Den uppfattningen s\u00e4ger en hel del om dina \u00f6nskem\u00e5l, men den s\u00e4ger faktiskt ingenting om barnets f\u00f6rm\u00e5gor.<\/p>\n

Jag g\u00e5r till mig sj\u00e4lv. Det h\u00e4nder att jag beter mig illa. Att jag sn\u00e4ser, kallar andra fula saker, sm\u00e4ller i d\u00f6rrar och skriker. Varje g\u00e5ng<\/strong><\/span> beror det p\u00e5 att jag k\u00e4nner mig \u00f6verv\u00e4ldigad, att jag just d\u00e5 inte f\u00f6rm\u00e5r hantera mina k\u00e4nslor p\u00e5 ett b\u00e4ttre s\u00e4tt och l\u00e4gga band p\u00e5 mitt beteende. Ingen g\u00e5ng beror det p\u00e5 att jag helt enkelt inte vill bete mig l\u00e4mpligt.<\/p>\n

Hur \u00e4r det f\u00f6r dig? Har det n\u00e5gon g\u00e5ng h\u00e4nt att du har betett dig illa? Att du sn\u00e4st, kallat andra f\u00f6r fula saker, sm\u00e4llt i d\u00f6rrar eller skrikit? Har det d\u00e5 berott p\u00e5:<\/p>\n

a) att du helt enkelt bara inte ville bete dig p\u00e5 ett passande s\u00e4tt?<\/p>\n

b) att du k\u00e4nt dig \u00f6verv\u00e4ldigad och inte f\u00f6rm\u00e5tt bete dig p\u00e5 ett b\u00e4ttre s\u00e4tt?<\/p>\n

T\u00e4nk om barnen \u00e4r som du och jag! Om de, n\u00e4r de uppf\u00f6r sig illa i skolan, g\u00f6r det f\u00f6r att omgivningens krav \u00f6verstiger deras f\u00f6rm\u00e5gor. Att de blir stressade och \u00f6verv\u00e4ldigade av att g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng inte kunna och klara det som de f\u00f6rv\u00e4ntas kunna och klara. Att det leder till att de inte f\u00f6rm\u00e5r h\u00e5lla ihop sig sj\u00e4lva och uppf\u00f6ra sig v\u00e4l.<\/p>\n

Visa mig ett barn som kastar stolar i klassrummet, som kallar sina klasskamrater f\u00f6r dumma saker, som sl\u00e5ss och knuffas och som egentligen kan och f\u00f6rm\u00e5r g\u00f6ra r\u00e4tt – men \u00e4nd\u00e5 v\u00e4ljer att g\u00f6ra fel. Tills dess att motsatsen \u00e4r bevisad kommer jag att forts\u00e4tta utg\u00e5 fr\u00e5n att barn g\u00f6r r\u00e4tt om de kan och f\u00f6rm\u00e5r. Att inte utg\u00e5 fr\u00e5n det, tycker jag, uppriktigt sagt, tyder p\u00e5 en ganska unken barnsyn.<\/p>\n

N\u00e4r du inte vet varf\u00f6r jag g\u00f6r som jag g\u00f6r, vill jag g\u00e4rna att du tolkar mig v\u00e4lvilligt.
\nN\u00e4r jag inte vet varf\u00f6r du g\u00f6r som du g\u00f6r, antar jag att du vill att jag tolkar dig v\u00e4lvilligt?
\nL\u00e5t oss g\u00f6ra detsamma n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e5ra barn.<\/p>\n

Mer p\u00e5 samma tema:<\/strong><\/p>\n

Uppfostra era s\u00f6ndercurlade ungar till att bete sig som folk i skolan!<\/a>
\n
N\u00e5gon j\u00e4vla ordning och respekt m\u00e5ste man v\u00e4l \u00e4nd\u00e5 kunna kr\u00e4va av ungarna i skolan!?<\/a><\/p>\n

—<\/p>\n

Har du sett att jag, tillsammans med min kollega Sara Johansson, h\u00e5ller en kurs f\u00f6r pedagoger om krisst\u00f6d i f\u00f6rskola och skola? Du kan l\u00e4sa mer om den h\u00e4r –><\/a> Tipsa g\u00e4rna rektorn f\u00f6r ditt barns f\u00f6rskola eller skola!<\/p>\n

—<\/p>\n

Nyfiken p\u00e5 min bok?<\/strong><\/em> Du kan k\u00f6pa den hos Adlibris<\/a> och Bokus<\/a> .<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den senaste veckan har det p\u00e5g\u00e5tt en intensiv debatt i sociala medier kring f\u00f6r\u00e4ldrars ansvar f\u00f6r sina barn beteenden i skolan. Startskottet f\u00f6r debatten var ett satiriskt filmklipp d\u00e4r sk\u00e5despelerskan Louise Nordahl spelade en l\u00e4rare som uppmanade f\u00f6r\u00e4ldrar \u201datt uppfostra sina s\u00f6ndercurlade j\u00e4vla ungar till att bete sig som folk i skolan\u201d. Den massiva, positiva, […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5559,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[48,146,60,91,148,147],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5560"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5560"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5560\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5559"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5560"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5560"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5560"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}