{"id":5731,"date":"2018-09-13T20:20:57","date_gmt":"2018-09-13T18:20:57","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.se\/?p=5731"},"modified":"2018-09-15T10:32:00","modified_gmt":"2018-09-15T08:32:00","slug":"nio-saker-som-vissa-larare-gor-som-bidrar-till-att-mobbningen-i-skolan-fortgar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2018\/09\/13\/nio-saker-som-vissa-larare-gor-som-bidrar-till-att-mobbningen-i-skolan-fortgar\/","title":{"rendered":"Nio saker som (vissa) l\u00e4rare g\u00f6r, som bidrar till att mobbningen i skolan fortg\u00e5r"},"content":{"rendered":"

S\u00e5 h\u00e4r i b\u00f6rjan av skol\u00e5ret p\u00e5g\u00e5r ett intensivt v\u00e4rdegrundsarbete i m\u00e5nga skolor. M\u00e5let \u00e4r att eleverna skall vara trygga och trivas i skolan och d\u00e4rmed ocks\u00e5 har f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att ta in kunskap och att utvecklas. Eleverna f\u00e5r l\u00e4ra sig om socialt samspel och de f\u00e5r g\u00f6ra \u00f6vningar f\u00f6r att skapa och st\u00e4rka gruppgemenskap. Ordningsregler diskuteras, f\u00f6rankras och repeteras.<\/p>\n

Arbetet \u00e4r otroligt viktigt och v\u00e4rdefullt! I en enk\u00e4tunders\u00f6kning som organisationen Friends genomf\u00f6rde i \u00e5r uppgav ca 25 procent av eleverna i grundskolan att de blivit kr\u00e4nkta av andra elever under det senaste \u00e5ret och mellan 6 och 10 procent ans\u00e5g sig ha blivit mobbade. Gemensamt f\u00f6r kr\u00e4nkningar och mobbning \u00e4r att de v\u00e4cker (eller syftar till att v\u00e4cka) r\u00e4dsla och\/eller skam hos den som blir utsatt. Inget av det skall naturligtvis till\u00e5tas p\u00e5 en plats d\u00e4r v\u00e5ra barn och unga befinna sig p\u00e5 dagarna. Dessutom \u00e4r det s\u00e5 att den som upplever r\u00e4dsla eller skam har sv\u00e5rt att l\u00e4ra sig nya f\u00e4rdigheter och ta in kunskap, vilket ju \u00e4r sj\u00e4lva syftet med skolan.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Dessv\u00e4rre \u00e4r det inte bara barn och unga som kr\u00e4nker varandra. I Friends unders\u00f6kning uppger 8 procent av eleverna i grundskolan att de, under det senaste \u00e5ret, blivit kr\u00e4nkta av n\u00e5gon vuxen i skolan. Jag \u00e4r inte helt f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver siffran, f\u00f6r faktum \u00e4r att en del av l\u00e4rarnas \u201dpedagogiska metoder\u201d f\u00f6r att h\u00e5lla ordning i klassen v\u00e4cker r\u00e4dsla och skam i barn och unga, dvs samma mekanismer som \u00e4r verksamma n\u00e4r elever kr\u00e4nker och mobbar varandra.<\/p>\n

H\u00e4r nedan f\u00f6ljer exempel p\u00e5 s\u00e5dant pedagoger s\u00e4ger, som jag tror kan kr\u00e4nka barn och ungas upplevelse av v\u00e4rdighet och v\u00e4rde och v\u00e4cka r\u00e4dsla och\/eller skam. Jag har ocks\u00e5 kl\u00e4tt samma typ av uttryck i barn och ungas spr\u00e5kdr\u00e4kt, f\u00f6r att tydligg\u00f6ra likheterna mellan det som inte s\u00e4llan kallas \u201dledarskap\u201d n\u00e4r vuxna g\u00f6r det mot barn, men som kallas \u201dmobbning\u201d eller \u201dkr\u00e4nkning\u201d n\u00e4r barn och unga g\u00f6r det mot varandra.<\/p>\n

Negativa etiketter<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r l\u00e4raren klistrar negativa etiketter p\u00e5 eleven kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:
\n<\/em>\u2013 Du \u00e4r elak!
\n\u2013 \u00c5h, vad du \u00e4r jobbig!
\n\u2013 Du \u00e4r lat.<\/p>\n

\u00a0S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Du \u00e4r ett j\u00e4vla pucko!<\/p>\n

\u201dPedagogiska\u201d fr\u00e5gor <\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren st\u00e4ller \u201dpedagogiska\u201d fr\u00e5gor till eleven kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Tror du verkligen att n\u00e5gon vill vara med dig n\u00e4r du skriker hela tiden?
\n\u2013 G\u00f6r du s\u00e5 h\u00e4r f\u00f6r att du tror att du blir popul\u00e4r?<\/p>\n

N\u00e4r fr\u00e5gor som dessa st\u00e4lls med kritiskt eller ironiskt tonfall tvivlar jag p\u00e5 att de inbjuder till dialog. Snarare v\u00e4cker de skam hos eleven som mellan raderna uppfattar: \u201dJag tycker att du borde f\u00f6rst\u00e5 att det du g\u00f6r \u00e4r dumt\/l\u00f6jligt\/fel.\u201d<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Tror du att du \u00e4r cool, eller?<\/p>\n

Ge n\u00e5gon annan skulden f\u00f6r sina egna k\u00e4nslor<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r l\u00e4raren ger eleven skulden f\u00f6r sina k\u00e4nslor kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Nu g\u00f6r du mig ledsen, Ellen.
\n\u2013 T\u00e4nk att jag alltid skall beh\u00f6va bli s\u00e5 besviken p\u00e5 dig.
\n\u2013 Du g\u00f6r mig arg!<\/p>\n

Allvarligt talat, inte har v\u00e4l l\u00e4raren l\u00e4mnat \u00f6ver makten \u00f6ver sina egna k\u00e4nslor till en f\u00f6rstaklassare? Att l\u00e5ta barn tro att de har makt \u00f6ver och ansvar f\u00f6r vuxnas k\u00e4nslor kan v\u00e4cka b\u00e5de r\u00e4dsla och skam.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Du \u00e4cklar mig!
\n\u2013 Det var inte mitt fel att jag slog honom! Han gjorde mig skitf\u00f6rbannad.<\/p>\n

Uttrycka vad n\u00e5gon borde f\u00f6rst\u00e5<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren uttrycker vad eleven borde f\u00f6rst\u00e5 kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Du \u00e4r \u00e5tta \u00e5r nu. Du borde klara av att komma i tid till skolan.<\/p>\n

F\u00f6rest\u00e4ll dig k\u00e4nslan av skam som dessa ord kan v\u00e4cka hos den \u00e5tta\u00e5ring som f\u00f6rs\u00f6ker passa tiden, men av olika sk\u00e4l inte klarar det.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Meh! \u00c4r du puckad eller? Hur sv\u00e5rt kan det vara att fatta?<\/p>\n

Utest\u00e4nging<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren utest\u00e4nger kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n\u2013 Nu g\u00e5r du ut h\u00e4rifr\u00e5n! Du g\u00f6r inte som jag s\u00e4ger och d\u00e5 f\u00e5r du inte stanna h\u00e4rinne.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Du f\u00e5r inte vara med oss och leka f\u00f6r du leker leken fel.<\/p>\n

Hot<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren hotar kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Om du inte g\u00f6r som jag s\u00e4ger nu s\u00e5 blir det hemringning.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Om jag inte f\u00e5r prova din skateboard s\u00e5 f\u00e5r du inte komma p\u00e5 mitt kalas!<\/p>\n

Mutor<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren mutar kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Alla som g\u00f6r tio mattetal f\u00e5r en guldstj\u00e4rna. Den som f\u00f6rst f\u00e5tt tio stj\u00e4rnor f\u00e5r en p\u00e5se godisbilar.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Om du g\u00f6mmer Ossians brallor efter gympan s\u00e5 f\u00e5r du tio sp\u00e4nn av mig.<\/p>\n

Befallningar<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren befaller kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:<\/em>
\n<\/em>\u2013 Nu sitter du ner och g\u00f6r som jag s\u00e4ger!!!<\/p>\n

Kombinerat med h\u00f6g r\u00f6st, aggressivt ansiktsuttryck och kroppsspr\u00e5k v\u00e4cker befallningar inte s\u00e4llan r\u00e4dsla.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Kom hit, din lilla skit!<\/p>\n

Straff<\/strong><\/p>\n

N\u00e4r\u00a0l\u00e4raren straffar kan det l\u00e5ta s\u00e5 h\u00e4r:
\n<\/em>\u2013 Nu har du varit s\u00e5 jobbig hela veckan att jag har best\u00e4mt att du inte f\u00e5r f\u00f6lja med p\u00e5 utflykten.<\/p>\n

S\u00e5 h\u00e4r kan det l\u00e5ta n\u00e4r en\u00a0elev g\u00f6r samma sak:<\/em>
\n\u2013 Du f\u00e5r inte f\u00f6lja med oss hem till Isak, f\u00f6r du \u00e4r inte schysst! Du hj\u00e4lpte inte oss med ett enda svar p\u00e5 provet.<\/p>\n

Barn f\u00f6r som vuxna g\u00f6r. Det spelar ingen roll att vi kallar det \u201dledarskap\u201d eller \u201duppfostran\u201d n\u00e4r pedagogerna g\u00f6r det och \u201dkr\u00e4nkningar\u201d n\u00e4r eleverna g\u00f6r samma sak. Ungarna struntar i terminologiska krumbukter. De tar intryck av vad de vuxna ledarna i skolans v\u00e4rld g\u00f6r. Och s\u00e5 l\u00e4nge vuxna kr\u00e4nker barn och unga \u00e4r jag orolig f\u00f6r att barn och unga kommer att forts\u00e4tta kr\u00e4nka varandra. D\u00e4rf\u00f6r, k\u00e4ra pedagoger, hoppas jag att ni, inte bara \u00e4gnar tid \u00e5t det viktiga v\u00e4rdegrundsarbetet n\u00e4r det g\u00e4ller elevernas relationer till varandra. Jag hoppas att ni ocks\u00e5 vill titta p\u00e5 er egen ledarroll i klassrummet. Lever ni det ni l\u00e4r?<\/p>\n

Jag inser att det finns en risk att det jag skriver landar som kritik och v\u00e4cker b\u00e5de d\u00e5ligt samvete och ilska hos er som l\u00e4ser. Jag vill verkligen betona att det inte \u00e4r min avsikt med den h\u00e4r artikeln. Jag skriver f\u00f6r att jag vet att vi alla delar l\u00e4ngtan efter en skola dit varenda unge kan g\u00e5 och k\u00e4nna sig v\u00e4lkommen. D\u00e4r alla trivs och m\u00e5r bra. F\u00f6r att n\u00e5 dit tror jag att vi, alla, m\u00e5ste vara villiga att syna oss sj\u00e4lva och hur vi m\u00f6ter v\u00e5ra barn och unga.<\/p>\n

Vad tror du?<\/p>\n

Ps 1. I just den h\u00e4r artikeln har jag valt att fokusera p\u00e5 kr\u00e4nkningar i skolans v\u00e4rld. Men tyv\u00e4rr b\u00f6rjar det redan i en del hem: F\u00f6r\u00e4ldrar som hotar, straffar, mutar, utest\u00e4nger, ignorerar och f\u00f6rl\u00f6jligar barn. D\u00e4refter tar vissa vuxna i skolans v\u00e4rld vid, med ungef\u00e4r samma metoder. Och sedan st\u00e5r de vuxna d\u00e4r och ber\u00e4ttar f\u00f6r barnen och de unga att de inte skall kr\u00e4nka varandra. Snacka om dubbla budskap!<\/p>\n

Ps 2. En del kommer att l\u00e4sa den h\u00e4r texten som att jag \u00e4r emot att vuxna s\u00e4tter gr\u00e4nser och f\u00f6r att barnen skall f\u00e5 bete sig \u201dhur som helst\u201d. S\u00e5 \u00e4r det inte! Jag \u00e4r \u00f6vertygad om att det kr\u00e4vs tydligt ledarskap b\u00e5de i hemmen och i skolan och vuxna som visar var gr\u00e4nserna f\u00f6r ett oacceptabelt beteende g\u00e5r. Men detta kan g\u00f6ras p\u00e5 olika s\u00e4tt! Jag \u00e4r emot<\/em> att g\u00f6ra det genom att kr\u00e4nka barn och unga och f\u00f6r <\/em>att g\u00f6ra det \u00e4rligt och respektfullt. Hur det g\u00e5r till l\u00e5ter sig dessv\u00e4rre inte formuleras i en eller ett par k\u00e4rnfulla meningar, men l\u00e4s g\u00e4rna bloggartiklarna jag l\u00e4nkar till h\u00e4r nedan under rubriken ”Tips p\u00e5 vidare l\u00e4sning” eller kika p\u00e5 min bok \u201dMed k\u00e4nsla f\u00f6r barns sj\u00e4lvk\u00e4nsla\u201d<\/a>.<\/p>\n

Tips p\u00e5 vidare l\u00e4sning:<\/p>\n

Skolan kan faktiskt inte vara rolig hela tiden!<\/a>
\n
Uppfostra era s\u00f6ndercurlade ungar till att bete sig som folk i skolan!<\/a>
\n
N\u00e5gon j\u00e4vla ordning och respekt m\u00e5ste man v\u00e4l \u00e4nd\u00e5 kunna kr\u00e4va av ungarna\u00a0 skolan?!<\/a>
\n
Fr\u00e5gan jag \u00f6nskar att fler f\u00f6r\u00e4ldrar funderade \u00f6ver<\/a>
\n
Gr\u00e4nser med respekt (artikelserie i tio delar)<\/a><\/p>\n

—<\/p>\n

N\u00e4sta kurs i Kommunikation och konflikthantering med barn och unga<\/span> startar den 19 oktober och det finns n\u00e5gra platser kvar! L\u00e4s mer h\u00e4r –><\/a><\/em><\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e5 h\u00e4r i b\u00f6rjan av skol\u00e5ret p\u00e5g\u00e5r ett intensivt v\u00e4rdegrundsarbete i m\u00e5nga skolor. M\u00e5let \u00e4r att eleverna skall vara trygga och trivas i skolan och d\u00e4rmed ocks\u00e5 har f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att ta in kunskap och att utvecklas. Eleverna f\u00e5r l\u00e4ra sig om socialt samspel och de f\u00e5r g\u00f6ra \u00f6vningar f\u00f6r att skapa och st\u00e4rka gruppgemenskap. […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5739,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[46],"tags":[78,110,91],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5731"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5731"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5731\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5739"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5731"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5731"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5731"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}