{"id":582,"date":"2010-12-15T11:55:18","date_gmt":"2010-12-15T09:55:18","guid":{"rendered":"http:\/\/petrakrantzlindgren.wordpress.com\/?p=582"},"modified":"2016-08-18T11:47:34","modified_gmt":"2016-08-18T09:47:34","slug":"darfor-sager-jag-inte-till-mina-barn-att-dom-ar-duktiga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/2010\/12\/15\/darfor-sager-jag-inte-till-mina-barn-att-dom-ar-duktiga\/","title":{"rendered":"D\u00e4rf\u00f6r s\u00e4ger jag inte till mina barn att dom \u00e4r duktiga"},"content":{"rendered":"

– Vad duktig du \u00e4r som kan cykla utan st\u00f6dhjul!\u00a0<\/em>
\n– Vilken fin teckning du har ritat!\u00a0<\/em>
\n– Vad bra du \u00e4r p\u00e5 att simma! <\/em><\/p>\n

Det h\u00e4r \u00e4r exempel p\u00e5 saker jag undviker att s\u00e4ga till mina barn. Jag anv\u00e4nder inte ordet \u201dduktig\u201d om mina barn. Jag s\u00e4ger inte heller att det de g\u00f6r \u00e4r \u201dbra\u201d, \u201dr\u00e4tt\u201d eller \u201dfint\u201d. Jag undviker helt enkelt att g\u00f6ra bed\u00f6mningar av mina barns prestationer. Jag tror n\u00e4mligen inte att det bidrar till dem att jag g\u00f6r det. Tv\u00e4rtom.
\n\"\"<\/a>
\nF\u00f6r att f\u00f6rklara vill jag g\u00e4rna b\u00f6rja med att dela min bild av m\u00e4nniskan med dig. Jag t\u00e4nker mig m\u00e4nniskan som en rysk docka. L\u00e4ngst in finns en solid k\u00e4rna. Jag kallar henne f\u00f6r en \u201dhuman being\u201d. Hon rymmer m\u00e4nniskans v\u00e4rderingar, tankar och k\u00e4nslor. H\u00e4r finns ocks\u00e5 hennes lust, l\u00e4ngtan och dr\u00f6mmar. Denna \u201dhuman being\u201d omges m\u00e5nga g\u00e5nger av ett skal: en \u201dhuman doing\u201d. H\u00e4r framh\u00e5ller m\u00e4nniskan sina prestationer. Detta skal omges inte s\u00e4llan av ytterligare ett skal. Jag kallar det f\u00f6r \u201dhuman having\u201d. H\u00e4r visar vi upp v\u00e5ra yttre attribut, det vi \u00e4ger och har.<\/p>\n

N\u00e4r jag g\u00f6r en bed\u00f6mning av mina barns prestationer \u2013 s\u00e4ger att de \u00e4r duktiga, g\u00f6r bra eller fint – betyder det samtidigt att jag ser och m\u00f6ter dem som ”human doings”. Jag ser inte till k\u00e4rnan i dem utan fokuserar p\u00e5 ett skal. Jag \u00e4r orolig f\u00f6r vad som h\u00e4nder i k\u00e4rnan om detta upprepas alltf\u00f6r m\u00e5nga g\u00e5nger. Jag ser en risk att k\u00e4rnan i ett barn som ofta blir sett utifr\u00e5n sina prestationer s\u00e5 sm\u00e5ningom urholkas.<\/em> Barnet f\u00f6rvandlas fr\u00e5n en \u201dhuman being\u201d till en \u201dhuman doing\u201d och b\u00f6rjar tro att hon \u00e4r<\/em> sina prestationer.<\/p>\n

F\u00f6r en person som tror att hon \u00e4r sina prestationer \u00e4r tanken p\u00e5 att misslyckas f\u00f6rst\u00e5s mycket orov\u00e4ckande eftersom hon misst\u00e4nker att det ocks\u00e5 betyder att hon \u00e4r misslyckad och v\u00e4rdel\u00f6s som m\u00e4nniska<\/em>. Drivkraften att prestera blir d\u00e4rf\u00f6r mycket stor, men priset \u00e4r ocks\u00e5 h\u00f6gt. Jag \u00e4r orolig f\u00f6r att de barn som ofta blir sedda utifr\u00e5n vad de presterar s\u00e5 sm\u00e5ningom kommer att \u00e5terfinnas i den redan alltf\u00f6r omfattande statistiken \u00f6ver utbr\u00e4nda m\u00e4nniskor i v\u00e5rt samh\u00e4lle.<\/p>\n

Jag vill att alla barn skall veta att de \u00e4r v\u00e4rdefulla precis som de \u00e4r. Oavsett vad de presterar. D\u00e4rf\u00f6r vill jag uppmana alla vuxna: Titta mindre p\u00e5 vad barnen g\u00f6r och mer p\u00e5 vad de \u00e4r!<\/em> Ge n\u00e4ring \u00e5t k\u00e4rnan i barnet. Ta dig tid att intressera dig f\u00f6r barnets tankar och k\u00e4nslor kring sin prestation \u2013 ist\u00e4llet f\u00f6r att bed\u00f6ma den. Om barnet kommer och visar sin teckning kan du s\u00e4ga:<\/p>\n

– N\u00e4men oj, har du gjort en teckning till!? Du gillar verkligen att rita, eller hur? Kom och s\u00e4tt dig h\u00e4r och ber\u00e4tta om din teckning!<\/em><\/p>\n

Och s\u00e5 n\u00e4r du tittar p\u00e5 teckningen: intressera dig f\u00f6r den, ist\u00e4llet f\u00f6r att bed\u00f6ma den.<\/p>\n

– Vart \u00e4r bilen p\u00e5 v\u00e4g?
\n<\/em>– Jag ser att det regnar p\u00e5 den h\u00e4r pojken. Vad tror du att han tycker om det?<\/em><\/p>\n

Och om barnet ropar fr\u00e5n toppen av tr\u00e4det \u201dtitta p\u00e5 mig, jag har kl\u00e4ttrat hit upp!\u201d kan du svara:<\/p>\n

– Ber\u00e4tta f\u00f6r mig vad du ser d\u00e4r uppifr\u00e5n!<\/em><\/p>\n

Vill du att ditt barn skall veta att hon duger som hon \u00e4r? Intressera dig f\u00f6r hennes upplevelser, ist\u00e4llet f\u00f6r att recensera dem!<\/p>\n

Men, undrar du kanske, beh\u00f6ver inte barnen f\u00e5 h\u00f6ra att de \u00e4r duktiga, \u00e5tminstone ibland?! Den fr\u00e5gan reflekterar jag kring i\u00a0 det h\u00e4r inl\u00e4gget –><\/a><\/p>\n

Nyfiken p\u00e5 min bok?<\/strong><\/em> Du kan k\u00f6pa den hos Adlibris<\/a> och Bokus<\/a> .<\/p>\n

Mer p\u00e5 samma tema:<\/p>\n

Samtalspartner eller recensent? Vad vill du vara f\u00f6r dina barn?<\/a>
\n
Ser du den \u00f6ppna d\u00f6rren?<\/a>
\n
G\u00f6r det inte s\u00e5 attans sv\u00e5rt f\u00f6r barnen!<\/a>
\n
L\u00e4ngtan efter delad gl\u00e4dje<\/a>
\n
Men vi m\u00e5ste ju f\u00f6rbereda barnen f\u00f6r det verkliga livet!
\n<\/a>
S\u00e5 ber\u00f6mmer du ditt barn r\u00e4tt! Om forskningsresultat, f\u00f6renkling och f\u00f6rf\u00f6relse<\/a>
\n
K\u00e4ra f\u00f6r\u00e4ldrar, s\u00e4tt inte betyg p\u00e5 betygen!<\/a><\/p>\n

F\u00f6lj mig g\u00e4rna p\u00e5 Facebook –><\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

– Vad duktig du \u00e4r som kan cykla utan st\u00f6dhjul!\u00a0 – Vilken fin teckning du har ritat!\u00a0 – Vad bra du \u00e4r p\u00e5 att simma! Det h\u00e4r \u00e4r exempel p\u00e5 saker jag undviker att s\u00e4ga till mina barn. Jag anv\u00e4nder inte ordet \u201dduktig\u201d om mina barn. Jag s\u00e4ger inte heller att det de g\u00f6r \u00e4r […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":7525,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42],"tags":[48,52,54,77],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/582"}],"collection":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=582"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/582\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7525"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=582"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=582"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/petrakrantzlindgren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=582"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}